Svenska Happy Ears tar sig an USA med ny e-handel

44-procentig ökning till nya nätbutiken.

Företaget Happy Ears säljer i princip bara en produkt men omsätter ändå runt 1,5 miljoner kronor, endast i e-handeln. Produkten i fråga är en “smart” öronpropp som låter dig höra omvärlden men som samtidigt filtrerar ut onödigt buller. Att få fart på en sådan produkt kräver förstås en hel del smart marknadsföring, som att synas i rätt sammanhang, och att förmedla bra stories kring sin produkt.

"E-handeln avgörande"

Karl Berglund som är vd, och har grundat företaget tillsammans med Jukka Viitasara, berättar för Ehandel.se om hur nätbutiken spelat en mycket viktig roll i deras verksamhet. I år ska till exempel e-handeln vara “avgörande för att vi når break-even”, meddelar Karl.

Annons

- Vi lanserade e-handeln i samband med vårt samarbete med Way Out West i augusti 2016. De första två månaderna omsatte vi några tusen men efter en artikel i NY Magazine, där vi blev utvalda till bästa öronproppen att sova med, ökade omsättningen 10-20 gånger och har legat stadigt på en bra nivå (+100 000 per månad), förklarar Karl Berglund.

Karl berättar också att december börjat riktigt bra för företaget. Happy Ears lanserade nämligen en helt ny sajt för bara några veckor sedan. En förändring som tydligen direkt gav effekt på försäljningen.

- Sedan vi lanserade vår nya hemsida och shop i mitten av november så har trafiken till vår webshop ökat med 44 procent på tre veckor. Jag kan inte uppge exakta siffror som vi budgeterat för nästa år men e-handeln kommer att vara vår främsta säljkanal, säger Karl Berglund och tillägger att de ser en stor potential att öka rejält framöver.

USA står för 70 procent

Happy Ears var i mars med på techfestivalen SXSW i Austin Texas, USA, och detta samarbete ska ha gett en hel del nya fans till det svenska företagets öronproppar.

- Samarbetet med SXSW i mars 2017 resulterade i att dom pushade vårt samarbete via deras sociala kanaler vilket nådde 700 000 följare. Allt detta har byggt varumärke och bidragit till att försäljningen på nätet nu är betydande, säger Karl Berglund.

USA står nu för 70 procent av företagets totala omsättning på nätet. Och häromdagen meddelades nästa satsning på andra sidan Atlanten. Happy Ears lanseras nu på Nordstrom och MoMa Design Store i USA, via en popup-butik. I augusti ställde företaget även ut på mässan NY NOW.

- Det var positivt och har även bidragit till ökad försäljning på nätet indirekt via vår lansering tillsammans med Nordstrom och MoMa design store. Anledningen till att vi ställde ut på NY NOW var en konsekvens av att vår försäljning på nätet till USA är så pass stor och vi såg potentialen och därför bestämde vi oss för att lansera där i större skala, säger Karl Berglund.

"79 länder i år"

Happy Ears ska också ha blivit omskrivna i Forbes, The Times samt The Cool Hunter och har blivit omnämnda i ett antal amerikanska radiokanaler.

Annons

- I år säljer vi till 79 länder så Happy Ears har börjat sprida sig bra via nätet. Primärt kommer vi att satsa på den amerikanska marknaden och genomföra ett antal event, både fysiska evenemang och digitala under 2018, säger Karl Berglund.

Annons