Annons

E-handel med De tre grundarna Matthias Wilrich, Roman Kirsch och Robin Müller

E-handel med "snabbt mode" lockar miljoner från Northzone

2015-09-10 14:03

Fast fashion-bolaget Lesara plockar in 140 miljoner kronor i riskkapital från bland annat svenska Northzone.

Det svenska riskkapitalbolaget Northzone har under de senaste åren investerat in en rad olika e-handelsbolag. Tidigare i år investerade man i den personliga shoppingtjänsten Outfittery och under 2014 stoppade man in 55 miljoner kronor i Footway och deltog i en finansieringsrunda som inbringade 150 miljoner kronor till Fyndiq.

Nu är det dags igen när den tyska modesajten Lesara plockar in 15 miljoner euro, cirka 140 miljoner kronor, i riskkapital. Northzone som ska stå för merparten av kapitalet blir därmed storägare i bolaget. Dessutom investerar Vorwerk Ventures och Mangrove Capital i den här finansieringsrundan.

Likt H&M och Zara säljer Lesara inga externa varumärken utan tar fram alla sina kläder på egen hand. Deras affärsidé bygger på så kallad “fast fashion”, att man hela tiden har många nya kollektioner till låga priser som följer de senaste trenderna.

Annons
Annons
– Lesara kombinerar två stora megatrender, gränsöverskridande handel och direktkontakt med tillverkare som gör att de kan ta bort mellanhänderna. Tack vare sin teknik upptäcker Lesara även produkter som trendar snabbare än andra företag, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Nya kontor i Kina

Lesara lanserades i november 2013 och finns idag på sex marknader och har mer än 120 anställda. Under årets första sex månader ökade intäkterna med hela 500 procent jämfört med samma period förra året.

Utöver att man i år tagit steget in i Nederländerna och Italien har man även öppnat kontor i Guangzhou och Shenzhen för att komma närmare sina leverantörer. Tack vare det kan man snabbt identifiera trender och inom några veckor få in kläder som säljer i butiken. Att jämföra med flera månader för traditionella bolag.

– Medan marknadsplatser kämpar med leveranstider på mer än 60 dagar, bedrägeri och tvivelaktiga produktkvaliteter kan vi leverera ett stort urval av efterfrågade produkter - billigare, snabbare och med bättre kvalitet än någon annan, säger Lesaras grundare och vd, Roman Kirsch.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta