Annons

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

2018-10-19 09:27

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Singles Day kom till för att fira världens singlar och tanken är att de som är ensamma ska köpa något till sig själva. Dagen har dock, i alla fall utanför Kina, utvecklats till ännu en galen rea-dag likt många andra.

I USA är man ganska ovetandes om Singles Day och amerikanerna satsar istället stenhårt på Black Friday, som går av stapeln den fjärde fredagen i november. Singles Day har dock hittat till Europa och fått fotfäste i flera länder utanför Kina.

22 procent fler order

Ehandel.se kunde först i fjol konstatera att shoppingdagen gjort ett avtryck i Sverige. Med den senaste datan från statistikstjänsten Ehandel.se Analytics, som mäter ungefär 400 svenska nätbutikers transaktioner, så ökade Singles Day märkbart i fjol. Jämfört med den genomsnittliga veckan 2017 lades 22 procent fler order hos dessa butiker under den 11 november. Då ska det även noteras att många av dessa butiker med största sannolikhet inte bedriver någon Singles Day-kampanj. Readagen har alltså ändå gjort sig hörd i statistiken.

Att Singles Day nu syns i siffrorna förvånar inte de som följt med i nyhetsflödet på Ehandel.se. Redan 2015 kunde vi berätta att vissa stora e-handlare skulle haka på dagen. Bland annat valde då Sportamore, Lyko och Cocopanda att köra speciella Singles Day-kampanjer.

Lika stor som Black Friday?

Sedan dess har allt fler e-handlare hoppat på Singles Day med egna kampanjer. Under förra året kunde man, utöver i våra siffror, också se hur Singles Day hade fått genomslag på bredare front i Sverige, när jättar som Elgiganten och MediaMarkt valde att hoppa på den kinesiska shoppinghögtiden. Elgiganten gick till och med ut med att de trodde att dagen till slut skulle bli lika stor som Black Friday. Där är vi inte ännu, men utvecklingen tyder på att Singles Day i år kommer att bli mycket större i Sverige än tidigare.

Annons
Annons

Förra året låg Singles Day på en lördag, men i år ligger den 11/11 på en söndag. Eftersom söndagen generellt sett är en starkare veckodag än lördagen när det kommer till e-handelsförsäljning, så kommer förmodligen bara det faktumet att ge Singles Day 2018 en rejäl skjuts. Om ännu fler e-handlare ställer sig bakom dagen kan vi potentiellt vänta oss en liknande explosiv tillväxt som vi såg när Black Friday etablerades i Sverige.

Denna artikel är en del av E-rapporten #5.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Joakim Andersen

Indexansvarig

Annons
Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta