Svenska Voddler öppnar upp för resten av världen

På en redan tuff marknad ska nu Svenska Voddler på allvar utmana de stora elefanterna. I dagarna rullar man ut sin videotjänst i Europa och Ryssland. Kort efter planerar Voddler att öppna upp för resten av världen.

I april 2012 berättade vi om den svenska videotjänsten Voddlers planer på att bli ett Spotify för film. Voddlers affärsmodell bygger främst på pay-per-view samtidigt som man även erbjuder vissa filmer gratis finansierade av reklam. Under 2012 gjorde man det även möjligt att strömma obegränsat med film för en fast månadskostnad i samarbete med olika mobiloperatörer.

Nu satsar man globalt med sin nya tjänst och planerar att ta sig an de stora aktörerna Netflix, HBO och Amazon, bara för att nämna några. Under veckan kommer Voddler att öppna upp för resten av Europa och Ryssland. Till skillnad från tidigare så verkar man denna gången inte göra det i samarbete med några mobiloperatörer.

Annons

– Vi har samarbetat med mobiloperatör tidigare, och det är möjligt att vi gör det i framtiden även här. Men vad vi verkligen vill gör här är att erbjuda en oberoende och öppen plattform för alla, säger Voddlers vd och grundare Marcus Bäcklund.

Har cirka 5000 filmer

Sedan tidigare finns Voddler tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark och sedan 2012 även i Spanien. Efter Europalanseringen som nu stundar så följer även Nordamerika, Sydamerika, Asien och resten av världen under de kommande veckorna.

Voddlers plattform har idag cirka 1,2 miljoner användare och erbjuder två tjänster som man kallar LiveShelf och ViewShare. Med LiveShelf kan filmer antingen hyras eller köpas medan vissa titlar erbjuds gratis. Filmerna går att se på smartphones, surfplattor och på TV.

ViewShare låter användare ladda upp sina egna filmfiler, både dem man äger och de som man själv har gjort, och sedan kan man bjuda in sina vänner att titta på dem. I dag finns det cirka 5000 titlar från ett 30-tal filmbolag i tjänsten LiveShelf.

– 5000 titlar låter inte som ett stort antal filmer, men det kommer att öka under året. Vi håller just nu på att slutföra avtal med ett 50-tal partners för detta, säger Marcus Bäcklund.

 

Källa: TechCrunch

Annons

Annons