Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Jetshops grundare och Wellstreet är involverade i Suavoo som ska koppla ihop konsumenter med frilansande stylister och frisörer.

Med ambitionen att lansera ett “Uber för skönhet” tar nu den nya on demand-tjänsten Suavoo steget ut på marknaden. Tjänsten ska med hjälp av en app koppla ihop stylister och frisörer med konsumenter vid ett tillfälle och på en plats som passar de båda. På så sätt får kunden tillgång till en behandling när det passar henne och stylisten som kan komma direkt till kunden slipper att betala för en dyr salongplats.

- Jag jobbade för ett år sedan på Staples huvudkontor i Borås och hade långa arbetsdagar som innefattade dagliga pendlingar mellan Göteborg och Borås. Jag hann aldrig boka in mig på salongstider på vardagarna och började fundera på vilka sätt man kunde lösa problemet för kvinnor i min situation, berättar Linda Absberg, VD för Suavoo.

Annons

Enligt Linda Absberg får till exempel makeupartister och frisörer ofta bara ut omkring 30 procent av det de tar betalt eftersom övriga 70 procent går till bland annat salongshyra och produktkostnader. Suavoo tar däremot bara betalt 30 procent.

Lanserar i USA först

Linda Absberg grundade Suavoo tillsammans med Christian Zanders, kanske mest känd i e-handelskretsar för att vara VD och grundare till Jetshop. Med i styrelsen sitter även Mikael Wintzell, VD och medgrundare på Wellstreet som nu går in med tre miljoner i Suavoo.

- Det är sällan vi möter ett bolag med en affärsmodell som är så skalbar på en så stor marknad. Teamet har lagt mycket kraft på att skapa en användarvänlig app som både inspirerar och samtidigt erbjuder en enkel och innovativ bokningsprocess för både konsumenter och utförare, kommenterar Mikael Wintzell i ett pressmeddelande.

Suavoo kommer till en början att lanseras i Los Angeles och kommer så småningom att spridas till städer som New York, Miami, London, Berlin och Stockholm. Enligt företaget är marknaden för skönhetstjänster värd över 500 miljarder kronor bara i USA.

- På den amerikanska marknaden finns redan några liknande tjänster som nyligen lanserat de senaste med väldigt stor framgång, exempelvis Glamsquad. Den amerikanska marknaden för skönhet on demand ligger lite före Europa och det är därför vi lanserar där först, säger Linda Absberg.

Annons