SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Svenska glassproducenten:

Svenska glassproducenten: "E-handel förenklar vår vardag väsentligt"

2019-04-17 08:00

För tio år sedan tog Katarina Mild och maken Håkan Mild över glassproducenten Lejonet & Björnen. I dag köper de allt sitt förbrukningsmaterial via e-handel - och hoppas att även råvaruleverantörerna ska börja med försäljning via nätet.


När Lejonet & Björnen gick i konkurs 2008 rådde det ingen tvekan om att Katarina och Håkan ville ta över. Håkan var då sportchef i IFK Göteborg och Katarina arbetade som konsult inom förpackningsutveckling. Hon saknade flera uppgifter från sitt tidigare arbete som produktchef på Löfbergs Lila och båda var överens om att de ville göra något nytt tillsammans.

”Det här är det mest fantastiska jag kan ägna mig åt. Jag gillar det konkreta i producerande verksamheter – att köpa in råvaror, producera, lägga på lager och sälja vidare. Eftersom varumärket Lejonet & Björnen inte bara är känt utan också kärt – vår produkt ligger många människor varmt om hjärtat – var vi verkligen sugna på att ta över”, säger Katarina Mild, vd.

E-handel förenklar för köpande företag 

När Lejonet & Björnens leverantör av förbrukningsmaterial började erbjuda sina varor via e-handel var bolaget inte sena med att hoppa på tåget. I dag handlar de alla förbrukningsinventarier via nätet.

”Det är enkelt, man känner sig fri och man kan lätt följa hela processen. Webben finns där 24 timmar om dygnet och vi kan själva välja när vi vill lägga vår order. Det går också att få fakturorna digitalt. Betalningen är en hygienfaktor för mig – den ska ju bara fungera”, säger Katarina Mild.

Leverantörerna av råvarorna som behövs till glass- och sorbettillverkningen erbjuder ännu inte nätförsäljning. De beställningarna läggs istället via mejl från affärssystemet.  

”Vi hoppas att de kommer att erbjuda e-handel till sina kunder inom kort. Det skulle förenkla för oss i vår vardag om fler leverantörer lät oss lägga beställningar via e-handel. Det sparar mycket tid och vi får en tydlig överblick”, säger Katarina Mild. 

E-handel ger chans till merförsäljning

När Katarina Mild handlar online privat är hon van vid att till exempel få produktförslag på strumpbyxor och skor när hon har lagt en klänning i varukorgen. B2B-leverantörer har samma möjligheter till merförsäljning, men de arbetar sällan på det sättet.   

”Leverantören har stor potential att fånga vårt intresse på webben genom att presentera olika relaterade eller helt nya produkter. Beställer jag kaffe från en sajt har de alla möjligheter i världen att också erbjuda mig pappersmuggar och kaffefilter. Tyvärr görs det inte så ofta, men det är helt klart ett tips från mig”, avslutar Katarina Mild. 

Collector Banks årliga e-handelsrapport Convert 2019 och få en unik inblick i företagens inställning till e-handel.

Ladda ner rapporten här.

 

Collector Convert
Rapporten Collector Convert 2019 bygger på intervjuer utförda av Kantar Sifo och är den mest omfattande undersökningen i Sverige som visar hur företagsmarknaden handlar på nätet. Collector Bank har i undersökningen intervjuat 300 företag som handlar online och 100 företag som säljer online.

E-handelsrapporten Convert 2019 ger viktiga insikter för de bolag som vill optimera sin e-handel men inte riktigt vet hur de ska gå till väga. Läs mer här!

 

Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta