Annons

Svenska konsumenter tar allt fler beslut i mobilen

Svenska konsumenter tar allt fler beslut i mobilen

2014-07-16 08:23

En ny undersökning visar att mer än varannan svensk som har en smart telefon använder den för att få inspiration innan de gör ett inköp. Allra flitigast är unga människor, men även äldre använder mobilen innan det är dags att shoppa.

Vi får hela tiden nya rapporter som visar att m-handeln tar allt mer mark i Storbritannien och USA. Men som de flesta säkert vet är mobilen ett populärt verktyg även hemma i Sverige, både för att e-handla och skaffa information inför ett köp.

Enligt en ny undersökning som Visma gjort tillsammans med HUI Research har 81 procent av den svenska befolkningen över 16 år en smartphone. Det innebär att nästan fem miljoner kan hämta inspiration och göra inköp direkt från sina mobiler.

Samtidigt säger två av tre ägare till en smart telefon, 65 procent, att de använder telefonen för att jämföra varor och priser. Mer än varannan, 57 procent, svarar att de ofta eller någon gång gör inköp direkt från telefonen.
− De smarta telefonerna får allt fler användningsområden. Vår undersökning visar att viktiga delar av upplevelser och köpbeslut flyttar ut från traditionella butiker till Internet. Samtidigt stärker det vår bild av att konsumenternas makt fortsätter att öka, säger Peter Fischer, direktör på Visma Retail.
Alla åldrar köpsurfar

Undersökningen visar också att mer än varannan svensk som har en smart telefon använder den för att få inspiration innan de gör ett inköp.

På frågan ”Använder du din smartphone regelbundet för att få inspiration inför köp?” anger 63 procent av de tillfrågade i åldrarna 16 till 20 år att så är fallet. I den stora åldersgruppen 21 till 40 år svarar 54 procent ja.

Ju äldre mobilanvändaren är desto mindre blir den mobilinspirerade andelen, men även bland dem som är äldre än 70 år uppger 13 procent att de köpsurfar på telefonen.
− Inom vissa branscher är man fullt medveten om konsumenternas ändrade beteenden, men inte överallt. Därför står många handlare inför viktiga utmaningar både när det gäller att ta till sig nya tekniska lösningar och möta kunderna via fler kanaler än i dag, säger Peter Fischer.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta