Annons

Svenska konsumenter tar allt fler beslut i mobilen

Svenska konsumenter tar allt fler beslut i mobilen

2014-07-16 08:23

En ny undersökning visar att mer än varannan svensk som har en smart telefon använder den för att få inspiration innan de gör ett inköp. Allra flitigast är unga människor, men även äldre använder mobilen innan det är dags att shoppa.

Vi får hela tiden nya rapporter som visar att m-handeln tar allt mer mark i Storbritannien och USA. Men som de flesta säkert vet är mobilen ett populärt verktyg även hemma i Sverige, både för att e-handla och skaffa information inför ett köp.

Enligt en ny undersökning som Visma gjort tillsammans med HUI Research har 81 procent av den svenska befolkningen över 16 år en smartphone. Det innebär att nästan fem miljoner kan hämta inspiration och göra inköp direkt från sina mobiler.

Samtidigt säger två av tre ägare till en smart telefon, 65 procent, att de använder telefonen för att jämföra varor och priser. Mer än varannan, 57 procent, svarar att de ofta eller någon gång gör inköp direkt från telefonen.
− De smarta telefonerna får allt fler användningsområden. Vår undersökning visar att viktiga delar av upplevelser och köpbeslut flyttar ut från traditionella butiker till Internet. Samtidigt stärker det vår bild av att konsumenternas makt fortsätter att öka, säger Peter Fischer, direktör på Visma Retail.
Alla åldrar köpsurfar

Undersökningen visar också att mer än varannan svensk som har en smart telefon använder den för att få inspiration innan de gör ett inköp.

På frågan ”Använder du din smartphone regelbundet för att få inspiration inför köp?” anger 63 procent av de tillfrågade i åldrarna 16 till 20 år att så är fallet. I den stora åldersgruppen 21 till 40 år svarar 54 procent ja.

Ju äldre mobilanvändaren är desto mindre blir den mobilinspirerade andelen, men även bland dem som är äldre än 70 år uppger 13 procent att de köpsurfar på telefonen.
− Inom vissa branscher är man fullt medveten om konsumenternas ändrade beteenden, men inte överallt. Därför står många handlare inför viktiga utmaningar både när det gäller att ta till sig nya tekniska lösningar och möta kunderna via fler kanaler än i dag, säger Peter Fischer.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta