Svenska matkassar populära i Belgien

Middagsfrids matkassar har fått ett rejält uppsving i Belgien. Verksamheten som går under namnet SmartMat i landet har ökat omsättningen rejält efter att en av landets största morgontidningar skrivit om konceptet, och nu är Belgien Middagsfrids näst största marknad.

I Sverige har matkassekonceptet formligen exploderat under de senaste åren och många av aktörerna på marknaden visar en stark tillväxt. Mycket talar för att utvecklingen i andra länder, i och utanför Europa, kommer att utvecklas på ett liknande sätt.

Svenska Middagsfrid har matkasseverksamhet i sex länder där Tyskland är den största marknaden. Men på kort tid har den Belgiska verksamheten som går under namnet SmartMat, seglat upp som den näst största marknaden.

Annons

– Vi går inte ut med exakta siffror men kan berätta tillväxten senaste månaden har varit anmärkningsvärd. Sedan i november har vi fyrfaldigat antalet kunder, säger Victor Theander, grundare och ägare av SmartMat.

Vill ha kassen varje vecka

Ökningen i Belgien har till och med varit så stor så att man i januari passerat Tyskland mätt i antal levererade matkassar per vecka. En stor del av ökningen kom sedan Belgiens största morgontidning, De Morgen intervjuat kunder från SmartMat's Facebook-sida.

– I Tyskland (KommtEssen) har vi fortfarande fler kunder men anledningen till att vi nu har fler leveranser i Belgien är för att det där är fler familjer som väljer att få sin matkasse varje vecka istället för varannan vecka, säger Victor Theander.

Förutom Tyskland och Belgien har Middagsfrid även verksamhet i Norge, Danmark, Schweiz och så klart Sverige. Andra internationella aktörer inom matkassebranschen är Linas Matkasse som finns i tre länder och HelloFresh, som delvis ägs av Kinnevik & Rocket Internet, som finns i sex länder.

Källa: Press

Annons