Annons

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport Daniel Larsson, vice VD DIBS

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport

2015-09-16 08:41

Omsättningen i den svenska onlinemarknaden för varor och tjänster har på tre år ökat från 70 miljarder till över 90 miljarder kronor. Bara i år är ökningen 12 procent, enligt DIBS som i dag presenterar sin årliga rapport Svensk E-handel.

Den stora trenden är för närvarande att e-handeln i allt större utsträckning sker via mobila enheter. På tre år har andelen mobila köp nästan tredubblats i Sverige och 42 procent av de svenska konsumenterna säger sig nu ha e-handlat i en mobiltelefon eller surfplatta de senaste tre månaderna. Särskilt föräldrar till små barn och unga vuxna är snabba på att ta till sig den mobila utvecklingen, enligt betalföretaget DIBS.

- Här finns en rad viktiga läxor för svenska e-handelsaktörer. Framför allt är det viktigt att anpassa sig efter konsumenternas önskemål. När de vill ha mobila betalningslösningar eller möjlighet att köpa, hämta och returnera i olika kanaler behöver företag kunna erbjuda det, skriver Daniel Larsson, vice vd för DIBS, i rapporten.

Priset inte det viktigaste

Resor uppges vara den produktkategori som svenskarna lägger mest pengar på online, men det område som ökar mest är prenumerationer på videotjänster. En av tre betalar i dag för en tjänst som HBO, Netflix eller Viaplay, och allra vanligast är det bland småbarnsfamiljer. Enligt DIBS är det också småbarnsfamiljerna som står bakom den snabbt växande e-handeln av matkassar.

Den främsta anledningen till varför svenskar gillar att e-handla ska enligt rapporten vara att det är enkelt, smidigt och att man sparar tid. 67 procent har angett den anledningen som viktigast. 58 procent tycker att det är enklare att jämföra och först på tredje plats, med 57 procent, kommer att det är lägre priser på nätet.

Registreringar avskräcker 

Avslutningsvis slår rapporten fast att 38 procent har avbrutit ett köp på nätet det senaste halvåret, framför allt på grund av att betalsättet upplevdes som otillfredsställande eller att sidan krävde "jobbig registrering". En tredjedel skulle handla mer om de slapp ange sina kortuppgifter varje gång de ville genomföra ett köp.  

Annons
Annons

Daniel Larsson ser goda möjligheter för e-handlare att dra nytta av informationen från sammanställningen:

- E-handeln revolutionerar bransch efter bransch. Det kan vara ett hot eller en möjlighet, beroende på hur man hanterar förändringen. För att kunna förändra sin verksamhet i rätt riktning måste man förstå samtidens stora trender. Just detta, att identifiera och beskriva trenderna inom e-handeln, är syftet med denna rapport.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten genomfördes under andra kvartalet 2015 och bygger på intervjuer med 5 000 internetanvändare i Sverige, Danmark och Norge.

Den fullständiga rapporten kan man läsa på följande länk (.pdf).

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta