Annons

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport Daniel Larsson, vice VD DIBS

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport

2015-09-16 08:41

Omsättningen i den svenska onlinemarknaden för varor och tjänster har på tre år ökat från 70 miljarder till över 90 miljarder kronor. Bara i år är ökningen 12 procent, enligt DIBS som i dag presenterar sin årliga rapport Svensk E-handel.

Den stora trenden är för närvarande att e-handeln i allt större utsträckning sker via mobila enheter. På tre år har andelen mobila köp nästan tredubblats i Sverige och 42 procent av de svenska konsumenterna säger sig nu ha e-handlat i en mobiltelefon eller surfplatta de senaste tre månaderna. Särskilt föräldrar till små barn och unga vuxna är snabba på att ta till sig den mobila utvecklingen, enligt betalföretaget DIBS.

- Här finns en rad viktiga läxor för svenska e-handelsaktörer. Framför allt är det viktigt att anpassa sig efter konsumenternas önskemål. När de vill ha mobila betalningslösningar eller möjlighet att köpa, hämta och returnera i olika kanaler behöver företag kunna erbjuda det, skriver Daniel Larsson, vice vd för DIBS, i rapporten.

Priset inte det viktigaste

Resor uppges vara den produktkategori som svenskarna lägger mest pengar på online, men det område som ökar mest är prenumerationer på videotjänster. En av tre betalar i dag för en tjänst som HBO, Netflix eller Viaplay, och allra vanligast är det bland småbarnsfamiljer. Enligt DIBS är det också småbarnsfamiljerna som står bakom den snabbt växande e-handeln av matkassar.

Den främsta anledningen till varför svenskar gillar att e-handla ska enligt rapporten vara att det är enkelt, smidigt och att man sparar tid. 67 procent har angett den anledningen som viktigast. 58 procent tycker att det är enklare att jämföra och först på tredje plats, med 57 procent, kommer att det är lägre priser på nätet.

Registreringar avskräcker 

Avslutningsvis slår rapporten fast att 38 procent har avbrutit ett köp på nätet det senaste halvåret, framför allt på grund av att betalsättet upplevdes som otillfredsställande eller att sidan krävde "jobbig registrering". En tredjedel skulle handla mer om de slapp ange sina kortuppgifter varje gång de ville genomföra ett köp.  

Annons
Annons

Daniel Larsson ser goda möjligheter för e-handlare att dra nytta av informationen från sammanställningen:

- E-handeln revolutionerar bransch efter bransch. Det kan vara ett hot eller en möjlighet, beroende på hur man hanterar förändringen. För att kunna förändra sin verksamhet i rätt riktning måste man förstå samtidens stora trender. Just detta, att identifiera och beskriva trenderna inom e-handeln, är syftet med denna rapport.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten genomfördes under andra kvartalet 2015 och bygger på intervjuer med 5 000 internetanvändare i Sverige, Danmark och Norge.

Den fullständiga rapporten kan man läsa på följande länk (.pdf).

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta