Annons

Svenska skönhetsmärket ska bli globalt - hon blir ny CMO Linda Hellquist

Svenska skönhetsmärket ska bli globalt - hon blir ny CMO

2018-09-19 10:17

"Hade haft ögonen på Linda ett bra tag".

Skönhetsmärket Swiss Clinic har under de senaste åren expanderat både på nätet och i den fysiska retail-världen, och siktet har hela tiden varit inställt på att växa utanför Sverige.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion

Samarbetar med tysk skönhetsjätte

Nu meddelar Swiss Clinic att företaget är etablerat på tio marknader, samt att ett samarbete med den tyska skönhetsjätten Flaconi ska ta bolaget till nya marknader. Sedan tidigare säljer Swiss Clinic även via e-handelsaktörer som Amazon och Fenwick.  

LÄS ÄVEN: E-handlare om att sälja i Amazons nätbutik 

För att ta företaget vidare ut i världen har Swiss Clinic rekryterat en ny marknadschef, eller CMO. Hon heter Linda Hellquist och får nu bland annat ansvaret för att stärka företagets "befintliga position online".

Annons
Annons
- Det är fantastiskt spännande att få jobba med ett mindre och galet snabbrörligt varumärke som Swiss Clinic. Jag fullkomligt älskar produkterna och är så oerhört imponerad av det bolag som Sebastian och Fredrik har byggt. Nu ser jag fram emot att vara med och ta Swiss Clinic till nästa nivå! säger Linda Hellqvist i ett pressmeddelande.

Har jobbat på Oriflame och Google

Swiss Clinics nya CMO kommer närmast från Oriflame, där hon i sin roll som "Senior Director Global Digital" arbetade med att rulla ut företagets e-handel globalt. Hon har också ha haft ledande roller inom försäljning och marknadsföring hos Google.

- Vi hade haft ögonen på Linda ett bra tag. Hennes track record inom ledarskap, erfarenhet från snabbväxande miljöer och en mycket god förståelse för skönhetsmarknaden är några av egenskaperna vi föll för. Swiss Clinic är i en expansiv fas med globalt fokus och Lindas erfarenhet kommer att komma väl till hands, säger Sebastian Gordon, vd på Swiss Clinic.

I samband med att Linda Hellquist tillträder sin nya tjänst, tar hon även plats i bolagets ledningsgrupp. Där får hon sällskap av bland andra Richard Roth, som nyligen lämnade Klarna för att bli ny COO hos Swiss Clinic.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic ökar takten - lanserar e-handel i Benelux

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Lämnar Arvato - får nytt jobb hos internationell leverantör

Blir Partner Manager Nordics hos Nosto.

Annons
Annons
Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

Efter BF: E-handlare kör Red Weekend och Green Monday

"Det ska säljas varor hela december".

<nobr>E-handelsjättens</nobr> nya butiksplan involverar flygplatser

E-handelsjättens nya butiksplan involverar flygplatser

Vill göra flygplatserna kassafria.

"Prismatchning" innebar presentkort - nu fälls Komplett

Lovade marknadens lägsta pris.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Var tredje handlar mest på nätet.

Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Helgläsning: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Vad är egentligen Wish och hur blev de så stora i Sverige?

Ny <nobr>e-handelslag</nobr> på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Ny e-handelslag på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Förbudet mot geo-blocking började gälla i måndags.

1
Annons
Annons
Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader:

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Systembolaget bygger egen entré för sina <nobr>e-handelskunder</nobr>

Systembolaget bygger egen entré för sina e-handelskunder

"Lastzon direkt utanför för att underlätta".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist

The Birth Poster AB söker:

Customer Service Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta