Svenskar e-handlar varje vecka – men drar sig för utlandsköp

Svenskarna oroar sig för kundtjänstproblem i utlandet, enligt en ny rapport.

Var fjärde svensk e-handlade minst en gång i veckan under 2016, vilket placerar oss i nivå med det europeiska genomsnittet. När det kommer till att e-handla från butiker i andra länder är dock svenskarna lite försiktigare än konsumenter i andra länder. Här säger sig 36 procent e-handla från utlandet medan snittet för hela Europa ligger på 40 procent. Siffrorna kommer från Mastercards rapport Masterindex 2017, som i stil med de flesta e-handelsrapporter konstaterar att e-handeln ökar.

- Vi märker tydligt av det ökade intresset för att handla på nätet, säger Mats Taraldsson, digital affärsutvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.

Annons

De svenskar som beställer hem varor från utländska nätbutiker gör det enligt Mastercard av flera skäl. De vanligaste är att andra länder har bättre tillgänglighet eller ett “attraktivt erbjudande”. De som undviker att handla från utlandet uppger i betalkortleverantörens undersökningar att de avstår främst på grund av att det är krångligt att returnera varor. Många svenskar ska enligt uppgift också oroa sig för att få problem med kundtjänsten om de beställer från utländska nätbutiker.

Svenskar gillar nätapotek

Mastercards studie visar för övrigt också att svenskar i betydligt större utsträckning än andra beställer hem hälso- och apotekvaror på nätet. Här uppger 30 procent att de e-handlar den typen av varor medan snittet för Europa ligger på 18 procent.

Siffrorna i Masterindex 2017 baseras på uppgifter från Mastercards transaktionsanalyser på 23 marknader samt på enkätundersökningar bland deltagare i en onlinepanel. Totalt ska över 42 000 personer ha svarat på Mastercards enkätfrågor.

Annons