Annons

Svenskar korthandlade för 500 miljarder under 2013

Svenskar korthandlade för 500 miljarder under 2013

2014-01-28 11:17

Visa Europe presenterar idag ny statistik från sin rapport ”Annual Results” som visar att svenskar är bland de mest frekventa användarna av betalkort i Europa. Svenskar betalar med kort nästan fyra gånger oftare än det europeiska genomsnittet.

Jämfört med andra europeiska länder ligger Sverige i topp tre över länder som använder kort mest. I genomsnitt gör svenskar med Visakort tillsammans ungefär 4,3 miljoner kortbetalningar varje dag. Enligt senaste statistiken från Visa Europe handlade svenskarna för mer än 500 miljarder kronor på sina Visakort under 2013.

Antalet kort har däremot minskat med sex procent, men samtidigt har antalet transaktioner per kort ökat med lika mycket.
– Minskningen av antalet kort i kombination med en ökning av antalet transaktioner per kort kan helt enkelt vara ett resultat av att man vill ha färre kort i plånboken, säger Christina Lind, Sverigechef, Visa Europe.
Det genomsnittliga kortköpet i Sverige är 320 kronor, jämfört med övriga Europa där samma siffra är 435 kronor. Vi har alltså en benägenhet att göra mindre köp, men handlar oftare, än det europeiska genomsnittet.
– Den höga frekvensen av kortbetalningar är troligen ett resultat av svenskarnas vana att göra småköp med kort och det förbud mot kortavgifter i handeln som infördes 2010. Idag är det vanligt att betala ett paket tuggummi för tio kronor med kort, så såg det inte ut för bara några år sedan. Idag ser vi också att företag har slutat ta emot kontanter, vilket är ett väldigt intressant skifte. Sverige ligger verkligen i framkant av kortutvecklingen i Europa, säger Christina Lind.

De digitala plånböckernas år

I december spådde Visa en stark e-julhandel i Sverige med en ökning av transaktioner genom Visa på 11 procent jämfört med samma period 2012. Sett till hela året ökade e-handeln med 4,84 procent jämfört med 2012, och under 2013 spenderade vi 46 miljarder kronor på nätet med Visakort.
 
Och e-handelns tillväxt skapar nya behov av betallösningar enligt Visa som tror att 2014 blir året då digitala plånböcker får sitt stora genombrott. I början av 2013 lanserade man också den nya produkten V.me by Visa fyra länder. Under 2014 planerar man även att påbörja den svenska implementeringen av tjänsten.
– Vi välkomnar framtiden. Vi tror att e-handeln fortsätter sin starka tillväxt och därför söker vi ständigt nya betallösningar för att underlätta handel av vad som helst - när som helst och var som helst i världen. Den digitala plånboken V.me by Visa är ett exempel på att vi lyssnar på våra användares behov. Den finns tillgänglig på såväl datorn som läsplatta och smartphone och är en av nyckelkomponenterna i Visa Europes vision för mobila betalningar, säger Christina Lind.
Men man är inte ensamma om att tro på de digitala plånböckerna. I slutet av 2013 meddelade även Nordea, SEB och Swedbank att de kommer att lansera digitala plånböcker baserade på MasterCards digitala plattform MasterPass.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta