Svenskarna bland de bästa i världen på e-handel i mobilen

Nya siffror bekräftar mobilens e-handelsdominans i Sverige.

I januari kunde vi med hjälp av Ehandel.se Analytics avslöja att det stora skiftet hade inträffat. Under 2016 kom nämligen för första gången fler köp från mobila enheter än från desktop, och under både januari och februari i år har den utvecklingen hållit i sig, med mobilandelar på över 50 procent för båda månaderna.

Nu kommer internationella siffror som visar på samma starka utveckling för mobilen. Enligt en ny rapport från annonseringsföretaget Criteo gjordes nämligen nästan hälften av alla svenska e-handelsköp via en mobil enhet. Och det är tydligt att shoppingen i mobiltelefonen ökar medan den i surfplattorna minskar.

Annons

Enligt rapporten ligger Sverige på tredje plats, efter Storbritannien och Japan, när det kommer till att överge desktopen för att handla via mindre enheter.

Växlar mellan mobilt och dekstop

Samtidigt är det inte många som nöjer sig med varken det ena eller det andra. 42 procent av alla köp som gjordes i Sverige ska ha gjorts via minst två enheter.

- Det är väldigt viktigt att företag utvecklar en strategi för hur man mäter sina marknadsföringsinsatser över samtliga enheter. Mätmetoderna som används måste anpassas för att försäkra att investeringen är optimerad utefter de kanaler som levererar bäst resultat, kommenterar Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo, i ett pressmeddelande.

State of Cross-Device Commerce Report, som Criteo kallar sin rapport, uppges vara baserad på 1,7 miljarder transaktioner hos 3 300 e-handlare världen över.

Annons