Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta