Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Annons
Annons
Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Apoteket ger nyhetsankare makt över kommunikationen

Apoteket ger nyhetsankare makt över kommunikationen

Ska ansvara för utvecklingen av Apotekets kommunikation "i alla kanaler".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Del 1: "Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning"

Dålig kommunikation, försämrade villkor och bortprioritering av de som gjort marknadsplatsen möjlig - nu har Fyndiqs handlare fått nog.

4
Kundfavoriten m.nu startar ny <nobr>e-handel</nobr> - får en kvarts miljon

Kundfavoriten m.nu startar ny e-handel - får en kvarts miljon

Tillväxtverket skjuter till 250 000 kronor för att finansiera företagets internationella nätbutik.

1
Donald Trump i Twitter-attack:

Donald Trump i Twitter-attack: "Amazon gör stor skada"

Menade att e-handelsjätten gör att många jobb försvinner.

Annons
Annons
Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem