Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Patrik Hedelin:

Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Annons
Annons
Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Små brevinkast och dåligt ljus sätter stopp för postutdelning.

Veckans 5 med Fredrik

Veckans 5 med Fredrik "DDesign" Dawidsson

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

2

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Annons
Annons
Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem