Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Black Friday-förberedelserna igång:

Black Friday-förberedelserna igång: "Gäller att starta tidigt"

Norska Expert har samlat nära 5 000 personer till en "Inför Black Friday"-grupp på Facebook.

Annons
Annons
Säljare på Amazon lever i skräck för att bli avstängda

Säljare på Amazon lever i skräck för att bli avstängda

Allt fler småföretag upplever att det räcker med en missnöjd kund för att bli avstängd från marknadsplatsen.

Klarna ökar omsättningen med över 30 procent

Klarna ökar omsättningen med över 30 procent

Frågorna kring den amerikanska marknaden besvaras dock inte.

Här är drönarna som levererar till smarta brevlådor

I Nederländerna pågår just nu pilottester med drönare som levererar e-handelspaket direkt till uppkopplade brevlådor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNords VD ryter ifrån:

PostNords VD ryter ifrån: "Direkt felaktigt i SvD"

PostNord tillbakavisar SvD:s uppgifter om att chaufförer skulle ha struntat i att köra ut paket.

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

New York-baserade Helix Sleep plockar in 7,4 miljoner dollar för att skala upp sin skräddarsydda madrass-verksamhet.

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

BGA Fotobutik har sålt för 1,25 miljoner på nätet hittills i augusti.

Annons
Annons
Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Efter Meny är det nu dags för Spar att börja med e-handel. Därmed blir man den andra livsmedelskedjan som går online i Norge.

Tesco låter kunder beställa och hämta samma dag

Den brittiska dagligvarukedjan utökar sitt click and collect-alternativ med upphämtning i butik samma dag.

Amazon testar 30-timmarsvecka men utan betalt

E-handelsjätten kör egen variant på lägre arbetstid.

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Betalleverantören har rullat ut en Wordpress-modul för den nyligen lanserade betallösningen PaysonCheckout 2.0.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem