Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Upp till bevis för nätbutikernas chattfunktioner

Vi testar: Upp till bevis för nätbutikernas chattfunktioner

Tonerlagret har nyligen lanserat en chatt som ska vara den "mest bemannande" på nätet. Vi bestämde oss för att kolla om det kan tänkas ligga någon sanning i påståendet.

Annons
Annons

Kunderna Swishar gärna men tömmer inte strumplådan

Kort efter det att nätbutiken Calzessa kopplat på Swish var betalmetoden den tredje mest populära, det genomsnittliga ordervärdet är dock lågt.

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

E-handlare ska gärna omfamna hela den inre marknaden men kan slippa skicka paket inom hela EU.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt verktyg ska få <nobr>e-handlare</nobr> att följa lagen

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen

Studentapans grundare har en ny lösning på den krångliga kaklagen.

1
Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Apple-återförsäljaren Macforum växer och förvärvar MacHuset och mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö.

Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Annons
Annons
Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

Johan Lindberg lämnar Billmate i Mattias Hultbergs händer

VD-byte hos betalleverantören Billmate med säte i Malmö.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem