Annons

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar Fredrik Qvanström

Svenskarna bunkrar upp när orosmolnen tätnar

2016-02-15 09:57

Terrorattacker, flyktingströmmar och rysk aggression har gjort många svenskar oroliga för framtiden. Överlevnadsbutiken.se dubblade sin omsättning under fjärde kvartalet 2015.

Zombies, ryssen, pandemier, klimatförändringar, terrorhot och stora flyktingströmmar. Det är några av de saker som oroar svenskarna idag, trots det är det få som är rustade för en större krissituation som innebär att man får klara sig på egen hand.

Men för butiker som säljer utrustning för katastrofförberedelser är orostider detsamma som goda tider. Webbutiken Överlevnadsbutiken.se, som riktar sig till preppers och survivalister, mer än dubblade omsättningen under fjärde kvartalet jämfört med samma period 2014.

– Många kunder hör av sig och vill ha råd om vad de bör ha för utrustning hemma för att klara en situation med till exempel långa strömavbrott, brist på mat och drivmedel i butikerna eller oroligheter på gatorna, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.

Vattenfilter och vevradioapparater

Begreppet prepping är relativt nytt, men inte fenomenet i sig. Människor har alltid förberett sig för oförutsedda händelser men i takt med att välfärden ökat har den individuella krisberedskapen minskat.

På senare år har dock allt fler människor börjat förberedda sig för sämre tider, mycket tack vare ett större medialt intresse genom tv-serier och reportage. Även i Sverige har prepping blivit allt vanligare.

Annons
Annons

Något som alltså även Överlevnadsbutiken, som lanserades i mars 2013 märkt av och prognosen för 2016 är att försäljningen ska fortsätta på samma nivå eller högre än avslutningen av 2015.

– De varor som säljer bäst är frystorkad mat med lång hållbarhet, olika typer av vattenfilter samt vevradioapparater, säger Fredrik Qvarnström.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem