Svenskarna de mest mobila shopparna i Skandinavien

Mobila enheter står nu för över en tredjedel av den globala e-handeln och smartphones är den dominerande enheten som allt mer ersätter surfplattor. Det enligt en ny rapport som även visar att Sverige hade den högsta mobila andelen av e-handelsförsäljning i Skandinavien under första kvartalet.

Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, har släppt en ny rapport, State of Mobile Commerce Report, för första kvartalet 2015. Rapporten är baserad på Criteos globala analys av individuell transaktionsdata på totalt 160 miljarder dollar och visar att den mobila handeln fortsätter att trumma på.

Bland de skandinaviska länderna hade Sverige den högsta mobila andelen av e-handelsförsäljning under första kvartalet 2015. Närmare 36 procent av e-handelstransaktionerna skedde från mobila enheter i Sverige, jämfört med 32 procent i Norge och 26 procent i Danmark.

Annons

– Den enorma tillväxten av mobila transaktioner över det senaste kvartalet visar att konsumenter nu blivit bekväma med att handla via sina smartphones oberoende vilken typ av inköp de gör. Det finns verkligen ingen gräns för den här tillväxten, mobilen står redan idag för över hälften av alla e-handelstransaktioner på avancerade marknader som Japan och Sydkorea, säger Jonathan Wolf, global produktchef på Criteo.

Växer som ogräs

Tittar vi utanför Skandinavien kommer majoriteten av de mobila transaktionerna i USA och andra större länder från smartphones, med undantag för Tyskland och Storbritannien. Förbättrade betalmetoder och större skärmstorlekar är två orsaker till tillväxten.

Vid slutet av 2015 räknar man med att den mobila tillväxten av e-handelstransaktionerna kommer att nå 33 procent i USA och 40 procent globalt.

– Den mobila handeln växer som ogräs. I USA har de mobila transaktionerna ökat med 10 procent under de senaste tre månaderna och ökningen av smartphones med större skärmar och fler mobilanpassade sajter gör att trenden kommer fortsätta att accelerera, säger Jonathan Wolf.

Man konstaterar även, precis som vi påpekat nyligen, att den mobila konverteringstratten är här. Konsumenter tittar nu på lika många produkter via sin dator som sin smartphone, men med en längre köpnivå på mobilen.

Annons