Svenskars träningssug fick fart på begagnathandeln

Både begagnathandeln och detaljhandeln ökade under årets andra kvartal jämfört med samma period 2012. Begagnatbarometern, framtagen för fjärde gången av Blocket och HUI Research, visar att svenska folkets tränings- och fritidsintressen kan ligga bakom den positiva utvecklingen.

Andrahandsmarknaden visar återigen positiva tillväxttal efter en iskall start på året, något som till viss del återspeglar en starkare nyförsäljning i detaljhandeln. Våren, som äntligen dök upp under andra kvartalet, driver tillväxten i några av branscherna.

Bland annat i kategorierna sport & fritid som ökade 10,4 procent samt kläder & skor som ökade 9,8 procent jämfört med fjolårets andra kvartal. Totalt ökade den privata begagnathandeln med 2 procent och detaljhandeln med närmare 5 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period föregående år.

Annons

– Handeln av kläder och skor har länge haft en stark utveckling på andrahandsmarknaden, nu kan vi även se att svenska folket lägger in en högre växel på begagnathandel av sport-, tränings- och fritidsprylar. Nu i augusti är det många som återupptar träningen efter semesteruppehåll. Då är det smart för både miljön och plånboken att handla träningsredskap av varandra. Dessutom gör det att man för en billig peng kan prova sig fram till vilken träningsform som passar en bäst, säger Martin Frey, vd Blocket.

Väntas öka ytterliggare till hösten

Detaljhandelns försäljning spås visa starkare siffror under hösten och drivs framförallt av en minskning av antalet varsel och en ökad optimism bland hushållen. Eftersom nyförsäljningen driver begagnathandeln inom många kategorier förväntas även andrahandsmarknaden ha god tillväxt under kommande kvartal.

Till hösten är det även många som rensar sina förråd vilket också kan stärka utvecklingen i begagnathandeln.

– Våren har drivit försäljningen både av nyförsäljning och begagnatvaror. Konsumentens vårkänslor och shoppingsug har äntligen fått fart under framförallt maj månad. Då flera av de indikatorer som påverkar detaljhandeln mest fortsätter att gå åt rätt håll gör att det finns starka förutsättningar för ytterligare fortsatt tillväxt, säger Lena Larsson, vd HUI Research.

Källa: Press

Annons