Svensken E-julhandlar mest i världen och gärna mobilt

Julen står för dörren och julhandeln med den. Den svenska julhandeln på nätet ser ut att nå sin topp den 15 december då den totala försäljningen väntas landa runt 930 miljoner svenska kronor. Samtidigt väntas vart femte köp på nätet ske via en smartphone eller surfplatta, en ökning med 31 procent.

Som vi vet sedan tidigare använder svenskarna i allt större utsträckning sina smartphones och surfplattor när det ska e-handlas. Något som kommer att hålla i sig när julhandeln snart drar igång.

Enligt en undersökning från Adobe kommer 19,5 procent av all onlineförsäljning i Sverige komma från antingen smartphones eller surfplattor under de kommande två månaderna. En ökning med 31 procent jämfört med förra året.

Annons

Motsvarande siffror för våra nordiska grannländer är 19 procent i Danmark, 15 procent i Finland och 21 procent i Norge.

– Det är inte bara i Sverige som allt fler använder telefonen när det ska handlas klappar inför jul. I Europa ser vi en tillväxt för mobila transaktioner med 39 procent. Trenden beror delvis på att skärmarna på våra smartphones har blivit större och att vi har blivit tryggare med att köpa saker via mobila enheter, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Digital Marketing på Adobe.

Sena i starten

Startskottet för svenskarnas julhandel på nätet väntas enligt Adobe infinna sig den 25 november i år, då antas försäljningen öka med 70 procent jämfört med den genomsnittliga onlineförsäljningen i Sverige.

– Intressant nog verkar svenskarna starta sin julshopping på nätet betydligt senare än i våra grannländer. I såväl Norge, Danmark och Finland infinner sig den riktiga julhandeln i den första veckan av november, säger Malin Bodolla.

Den 15 december, väntas den svenska julhandeln på nätet att nå sin enskilda topp. Den dagen väntas den totala försäljningen online uppgå till 929,4 miljoner kronor.

Det motsvarar 95 kronor per person i Sverige och gör oss till det land som spenderar mest pengar per person på näthandel när julhandeln är som intensivast. Efter Sverige är Schweiz, Finland, Österrike, Danmark, USA, Holland, Norge, Frankrike och Irland de mest nätglada julshopparna.



Källa: Press

Annons
Annons