Svensken skeptisk till mindre och okända e-handlare

Fyra av tio handlar inte från nätbutiker som de inte har hört talas om och nästan lika många har svårt att avgöra om en e-handlare är seriös eller ej.

Det finns många mindre, men duktiga e-handlare med ett nischat utbud som kan vara svårt att hitta hos de större aktörerna. Men även om e-handeln blivit allt mer mainstream är det fortfarande många som inte känner sig helt bekväma med att köpa något från en e-handlare de inte känner till.

Enligt en undersökning, genomförd av Payson, är det hela 41 procent av svenskarna som avstår från att handla från nätbutiker som de inte har hört talas om tidigare. Samtidigt säger var tredje att de har svårt att avgöra om en butik på nätet är seriös eller inte.

Annons

– Många konsumenter går miste om bra fynd på nätet eftersom de inte vågar handla från mindre etablerade e-butiker. Det finns dock enkla sätt att säkerställa att en butik på nätet är seriös och säker. Du kan exempelvis söka efter bolagsregistering via allabolag.se och leta efter symbolen "Trygg e-handel" på sajten, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Betalningar och leveranser oroar också

Som vi vet sedan tidigare finns det även andra saker som får svenskarna att avstå från att trycka på köpknappen. Leveranser är en viktig pusselbit och 34 procent är oroliga för att leveransen ska krångla och mer än hälften oroar sig över att de ska behöva returnera varan.

Betalningar är även det ett orosmoment för svenskarna när de näthandlar. 42 procent uppger att de är oroliga för att betalningen inte ska vara säker. Sju av tio avstår också helt och hållet från att handla från en e-butik om betalningslösningarna känns osäkra eller obekanta.

– Vi vet att det är viktigt för alla e-handlare att kunna erbjuda säkra betalningsalternativ för att få kunderna att fullfölja sina köp. Det bekräftas genom vår undersökning där svenskarna säger att trygga betalningslösningar är en av de viktigaste aspekterna när man handlar på nätet, säger Emma Lindgren.

Annons