Annons

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook Ej den fällda bilden

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

2018-06-21 14:15

Fruktfajt med fällande utgång.

Reklamombudsmannen har ännu en gång satt ner foten gällande en vilseledande reklam. Det intressanta denna gång är att det gäller en omslagsbild på Facebook, som alltså inte slipper undan RO:s granskning om någon trodde det.

Det nystartade svenska företaget Island Vibes Juice som säljer - du gissade rätt - juice, blev anmäld av en privatperson. Anmälaren hade sett omslagsbilden som företaget använde sig av på Facebook och ansett att den var missvisande.

I omslagsbilden ska Island Vibes Juice ha skrivit att produkten innehöll 1,5 kilo frukt, samt att tre gånger som mycket som dagsbehovet av grönsaker och nyttigheter hängde med i en flaska. Enligt anmälaren så är detta missvisande då flaskan inte innehöll 1,5 kilo frukt och att dagsbehovet av grönsaker inte sägs vara definierat.

Annons
Annons

Ska finnas ett rekommenderat intag

Island Vibes Juice säger sig ha haft kontakt med anmälaren och bilden som anmälts ska enligt annonsören ha varit en föråldrad version, som nu bytts ut mot en ny och bättre variant. Samtidigt försvarar man frågan om dagsbehovet då det ska finnas ett dagligt rekommenderat intag på 400 gram frukt och grönt, enligt Livsmedelsverket och WHO.

RO håller delvis med gällande det rekommenderade intaget men menar på att eftersom grönsaker och nyttigheter inte är definierat, så är reklamen ändå vilseledande och fäller den därmed. En reklam som alltså varit i form av en omslagsbild på Facebook.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En vit måndag och fredag följs av en blå helg.

Annons
Annons
Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Fysisk butik drog ner resultatet.

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Köpknapp med snabbkassa.

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

Nytt e-handelskoncept har lockat nära 200 investerare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Köpfesten är i full gång.

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

Experimenterar med ny app.

Lager 157:

Lager 157: "Först i Sverige med mobil självutcheckning"

Ingen kortterminal eller plånbok behövs.

Annons
Annons
Begagnatjättarna prisar Årets julklapp:

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

Initiativtagarna till White Monday ser det som en naturlig reflektion.

Efter Black Friday och White Monday: Här är White Friday

Efter Black Friday och White Monday: Här är White Friday

Byter prispress mot välgörenhet.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Skincity söker:

Product Owner Platform and Integration

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta