Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Reklamombudsmannen har ännu en gång satt ner foten gällande en vilseledande reklam. Det intressanta denna gång är att det gäller en omslagsbild på Facebook, som alltså inte slipper undan RO:s granskning om någon trodde det.

Det nystartade svenska företaget Island Vibes Juice som säljer - du gissade rätt - juice, blev anmäld av en privatperson. Anmälaren hade sett omslagsbilden som företaget använde sig av på Facebook och ansett att den var missvisande.

Annons

I omslagsbilden ska Island Vibes Juice ha skrivit att produkten innehöll 1,5 kilo frukt, samt att tre gånger som mycket som dagsbehovet av grönsaker och nyttigheter hängde med i en flaska. Enligt anmälaren så är detta missvisande då flaskan inte innehöll 1,5 kilo frukt och att dagsbehovet av grönsaker inte sägs vara definierat.

Ska finnas ett rekommenderat intag

Island Vibes Juice säger sig ha haft kontakt med anmälaren och bilden som anmälts ska enligt annonsören ha varit en föråldrad version, som nu bytts ut mot en ny och bättre variant. Samtidigt försvarar man frågan om dagsbehovet då det ska finnas ett dagligt rekommenderat intag på 400 gram frukt och grönt, enligt Livsmedelsverket och WHO.

RO håller delvis med gällande det rekommenderade intaget men menar på att eftersom grönsaker och nyttigheter inte är definierat, så är reklamen ändå vilseledande och fäller den därmed. En reklam som alltså varit i form av en omslagsbild på Facebook.

Annons