Annons

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook Ej den fällda bilden

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

2018-06-21 14:15

Fruktfajt med fällande utgång.

Reklamombudsmannen har ännu en gång satt ner foten gällande en vilseledande reklam. Det intressanta denna gång är att det gäller en omslagsbild på Facebook, som alltså inte slipper undan RO:s granskning om någon trodde det.

Det nystartade svenska företaget Island Vibes Juice som säljer - du gissade rätt - juice, blev anmäld av en privatperson. Anmälaren hade sett omslagsbilden som företaget använde sig av på Facebook och ansett att den var missvisande.

I omslagsbilden ska Island Vibes Juice ha skrivit att produkten innehöll 1,5 kilo frukt, samt att tre gånger som mycket som dagsbehovet av grönsaker och nyttigheter hängde med i en flaska. Enligt anmälaren så är detta missvisande då flaskan inte innehöll 1,5 kilo frukt och att dagsbehovet av grönsaker inte sägs vara definierat.

Annons
Annons

Ska finnas ett rekommenderat intag

Island Vibes Juice säger sig ha haft kontakt med anmälaren och bilden som anmälts ska enligt annonsören ha varit en föråldrad version, som nu bytts ut mot en ny och bättre variant. Samtidigt försvarar man frågan om dagsbehovet då det ska finnas ett dagligt rekommenderat intag på 400 gram frukt och grönt, enligt Livsmedelsverket och WHO.

RO håller delvis med gällande det rekommenderade intaget men menar på att eftersom grönsaker och nyttigheter inte är definierat, så är reklamen ändå vilseledande och fäller den därmed. En reklam som alltså varit i form av en omslagsbild på Facebook.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta