Annons

Svenskt modemärke till Kina - lanserar e-handel i Hongkong Foto: Nadia Tahir/Pulsen Ann Adelsson och Gudrun Sjödéns IT-chef Helena Johansson

Svenskt modemärke till Kina - lanserar e-handel i Hongkong

2019-01-10 15:06

Europa och USA på plats - nu är det dags för Asien.

Det svenska modemärket Gudrun Sjödén har haft stora framgångar i både e-handeln och den fysiska världen. År 2017 kom den samlade omsättningen i Gudrun Sjödén Design AB, som bolaget bakom märket heter, upp i nära 400 miljoner kronor och försäljningen sker nu i stora delar av Europa samt i USA.

"En massiv utmaning"

Nu ska den svenska designerns färgstarka kollektioner även ta klivet in på den asiatiska marknaden. Det meddelar e-handelsleverantören Pulsen, som även har backat upp Gudrun Sjödén i samband med expansionen till USA.

- Vi ska till Kina! Vi ska titta på att sälja varumärket Gudrun Sjödén i Asien djupare än vi gjort hittills. Det är en massiv utmaning vi har tagit på oss, i form av en annan kultur och språk, andra villkor digitalt och med andra betalningssätt än vi är vana vid. Men vi ska till Kina! säger Ann Adelsson, vice vd på Gudrun Sjödén, i ett pressmeddelande från leverantören.

Den asiatiska satsningen kommer att inledas med en e-handel i Hongkong. Under det kommande året ska projektet sedan utökas med verksamhet på det kinesiska fastlandet.

Annons
Annons

Omsätter 100 miljoner i USA

År 2013 öppnade Gudrun Sjödén en butik i New York, som blev företagets första utanför Europa. Då hade bolaget redan haft e-handel i USA i två års tid. Lanseringen i Asien utgör företagets tredje stora geografiska expansion under det senaste decenniet, och företaget hoppas förstås på att framgångarna i Asien ska bli minst lika stora som de i USA. Där omsätter bolaget i dag över 100 miljoner kronor om året.

Och av allt att döma ser företagets koncept, som kan beskrivas som en mix av e-handel och egna butiker i egen regi, ut att finnas kvar ett bra tag framöver.

- För oss är hela varumärket, oavsett var kunden möter oss, en upplevelse där vi vill förmedla Gudruns värld till henne. Det är självklart lite olika villkor om du sitter framför en datorskärm och beställer, eller om du pratar med någon på en kundtjänstmottagning, eller om du går i en fysisk butik - men för oss är allt en och samma sak, säger Ann Adelsson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta