Svenskt verkstadsföretag tar sikte på USA med ny e-handel

Skåneföretaget Haldex, som tillhandahåller egenutvecklade fordonstekniska lösningar för den den globala fordonsindustrin, lanserar e-handel. Först ut är Nordamerika.

Haldex är ett svenskt börsnoterat verkstadsföretag, med huvudkontor i Landskrona, som utvecklar, tillverkar och distribuerar bromsprodukter och bromskomponenter till kommersiella fordon.

Bland kunderna finns tillverkare av tunga lastbilar, bussar och släpvagnar inom den globala fordonsindustrin. Nu gör man en nysatsning på nätet, och förutom en helt ny design på hemsidan, har man även lagt till en e-handelsplattform.

Annons

– Den nya hemsidan är en del av en pågående process att fokusera varumärket och förbättra vår kommunikation till alla målgrupper. Vi är glada över att kunna erbjuda den nya e-handelsplattform som ytterligare ett sätt att snabbt lägga beställningar, säger Catharina Paulcén, Senior Vice President Corporate Communications på Haldex.

Vill erbjuda en one-stop-shop

Nordamerika är den första marknaden som får ta del av företagets nya e-handel som kommer att introduceras stegvis för kunderna under våren, tätt följt av Europa senare i år. Den nya e-handelsplattformen är i huvudsak inriktad på eftermarknadens behov, men kommer att vara tillgängliga för alla kunder med ett Haldexkonto.

– Vi tar nu ett viktigt steg i att utvidga vår kommunikation till finansmarknaden, positionera oss som en attraktiv arbetsgivare och erbjuda kunderna en one-stop-shop där de kan söka efter produktinformation, hämta tekniska specifikationer och göra sina beställningar på nätet, säger Catharina Paulcén.

Annons