Annons

Sverige i toppen av den mobila handelns framfart

Sverige i toppen av den mobila handelns framfart

2015-02-19 09:17

Mobil e-handel växer nästan tre gånger snabbare än den totala globala e-handeln. Mellan 2013 och 2016 bedöms den årliga tillväxttakten för mobil e-handel vara 42 procent, att jämföra med 13 procent för den totala e-handeln. Det enligt en ny undersökning som visar att Sverige har stor potential när det kommer till mobil shopping.

Rapporterna om den mobila utvecklingen duggar tätt och nyligen kunde betalleverantören Adyen konstatera att den globala m-handeln står för 26 procent av alla nättransaktioner. Men det är inte bara så att kunderna väljer sina mobila enheter istället för datorn, mobilt ska samtidigt vara en stark drivkraft för den växande e-handeln.

Det enligt en ny undersökning från PayPal och Ipsos som visar att mobil e-handel växer nästan tre gånger snabbare än den totala globala e-handeln. Mellan 2013 och 2016 bedöms den årliga tillväxttakten för mobil e-handel vara 42 procent, att jämföra med 13 procent för den totala e-handeln.
– Att större skärmar blir alltmer populärt och att säkerheten förbättras i mobila enheter kommer att hjälpa till att minska några av hindren för mobil e-handel. Sådana förbättringar, kombinerat med mer strömlinjeformade digitala betalningslösningar kommer göra det enklare, mer säkert och mer intuitivt för konsumenter att betala med mobilen, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Sverige global fyra

Undersökningen, som tittat på de mobila shoppingvanorna hos mer än 17 500 konsumenter i 22 länder, visar att den nordiska mobila e-handeln står sig bra. Danmark har den högsta årliga tillväxttakten och förväntas växa 55 procent per år, följt av Norge och Sverige med 54 respektive 52 procent.

Förutom en tredje plats i Skandinavien delar Sverige den globala fjärdeplatsen med Kina i förväntad mobil tillväxt. När man jämför Sveriges bedömda globala tillväxt med den övergripande förväntningen på e-handelstillväxt visar Sverige upp en fyra gånger högre mobil tillväxtpotential jämfört med den totala tillväxten för e-handeln.
– Det är tydligt att Sverige har stor potential när det kommer till mobil shopping, och tittar man på undersökningen ser man att mobila e-handelslösningar kommer vara allt viktigare för svenska e-handelsföretag. På PayPal har vi sett hur vår mobila tillväxt gått från mindre än en procent av vår globala betalningsvolym år 2010 till mer än 20 procent år 2014. Detta speglar ett ökande intresse från e-handelsföretag och deras kunder, säger Mårten Barkman.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta