Sverige världsledande inom strömmande musik

Under 2013 såldes det mer musik än på tio år i Sverige. Men inte tack var de traditionella formaten som tappar i raskt takt. Istället är det strömmade musiktjänster som fortsätter att öka.

Under förra året ökade den totala musikförsäljningen i Sverige med 5 procent, från drygt 943 miljoner kronor i försäljning 2012, till 990 miljoner kronor 2013. Det enligt statistik från Grammofonleverantörernas Förening.

– Tre raka år med försäljningsökning genererar den högsta årsförsäljningen sedan 2004 och branschens omsättning har nu ökat med totalt 27 procent de senaste fem åren. Trots detta omsätter branschen nu, 13 år senare, endast 60 procent av toppåret 2000, säger Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige.

Annons

Tappade 30 procent

De traditionella formaten tappade ytterligare under 2013 och albumförsäljningen minskade med 30 procent. Under året såldes drygt 6 miljoner fysiska skivor i landet, vilket innebär att svensken köper ungefär en CD-skiva per person och år. Försäljningen av dvd- och blu ray-video minskade med 34 procent.

Inte oväntat fortsätter däremot den digitala försäljningen att öka i landet och står idag för 76 procent av den totala musikförsäljningen. 71 procent av den totala försäljningen kommer från strömmade musiktjänster vilka ökade mest under året, med 30 procent.

– Om vi väljer att fokusera på den ”nya” bransch som vuxit fram med streamingen är siffrorna dock mycket positiva och placerar Sverige som världsledande vad gäller tillväxt och användning av streamingtjänster, säger Ludvig Werner.

Källa: Press
Foto: Spotify

Annons