Helgläsning: Sverigemotiv till Europa – siktar på 15 miljoner

Går in i sex nya länder under 2018.

Jörgen Dahl är gymnasieläraren som sade upp sig för att förverkliga en idé. Genom att sälja motiv på svenska byggnader i en e-handel, ville han vinna kundernas hjärtan. Resultet blev Sverigemotiv.se, som drog igång i december 2015.

LÄS ÄVEN: E-handlaren som drar in miljoner när kunden handlar med hjärtat

Annons

Sedan dess har det gått snabbt, och beslutet att ändra yrkesinriktning har han aldrig ångrat.

- Nej, det har jag absolut inte gjort. Visst har det varit en del kvällar då man suttit hemma och jobbat till sent på nätterna och försummat sin familj, men det är så det är att vara företagare. Det är inte bara att köra igång en e-handel och så rullar pengarna in, utan man måste jobba för det - som med allt annat, berättar Jörgen Dahl när Ehandel.se besöker Sverigemotivs lager i Kalmar.

"Nu är jag min egen chef" 

Trots att lärarjobbet inte direkt innebar att han hade lite att göra, så jobbar han ändå mer nu. Men han ser en tydlig fördel med sitt nuvarande jobb.

- Nu är jag min egen chef och kan bestämma själv hur jag ska jobba. Tidigare fick jag fokusera på så mycket saker som är irrelevanta i det långa loppet. Nu fokuserar man på det som genererar något i slutändan.

Nyligen hade Sverigemotiv.se fullt upp inför den stora Formex-mässan i Stockholm.

Och det fokuset lär han få god användning av under den närmsta tiden. Sverigemotiv.se står nämligen inför en Europalansering som ska löpa under 2018.

- Det går redan att handla från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Österrike, men sidan håller nu på att översättas till respektive språk och sen blir det ett nytt brand i Europa som vi kommer att köra.

Så ni kommer inte att heta Sverigemotiv.se i Europa?

Annons

- Nej, men vad vi kommer att heta är lite hemligt än så länge.

Utländska motiv blir det förstås också och inledningsvis kommer företaget alltså att finnas i sex länder. Men på sikt är planen att utöka närvaron till ett 20-tal länder.

- Vi e-handlare är ju lite mer "born global" än andra företag och det är lite lättare att gå utomlands nu än det  var för tio år sedan. Men det är förstås högre konkurrens i Tyskland än det är i Sverige, så det kommer också att bli en process att driva igång det nya varumärket och få det att synas. Det är en uppbyggnadsprocess, allt det där.

På Formex-mässan lanserade Sverigemotiv.se en ny produkt - brickor. En av dem visar kartan över hemstaden Kalmar.

Expansionen ut på kontinenten innebär också att företagets potentiella kundgrupp ökar massivt.

- I praktiken så ska vi gå från en marknad med 10 miljoner människor, till en med 100 miljoner människor på, så vi får se hur det funkar. Vår nya marknad är enorm så det ska bli väldigt spännande att se hur det går, om det tas emot på samma sätt som i Sverige. 

Valde Klarnas länder

Jörgen Dahl berättar att valet av länder att påbörja expansionen till var ganska enkelt.

- Vi har varit lite lata där, haha. Vi valde de länder där Klarnas system funkar bra, bara.

Nu kollar företaget dock på en annan betalleverantör, med hela världen som marknad. Eventuellt kan ett skifte bli aktuellt. Men Jörgen Dahl konstaterar också att en sak som man behöver sätta sig in i när man står inför en utlandsexpansion är just betalkulturer i olika länder.

- I Danmark vill dom inte betala med faktura, medan i Sverige vill vi nästan bara betala med faktura. I Tyskland vill dom inte ge ut personuppgifter. Jag har hört att om man är tysk och vill handla på nätet så får man ringa sin bank och få en kod som man kan använda i två timmar. Så det är lite olika kulturer, minst sagt och vi svenskar är ett ganska e-handelsvänligt folk. Vi förlitar oss på att bankerna och betalleverantörerna sköter säkerheten, vilket kanske är lite naivt.

Mellan 2016 och 2017 ökade Sverigemotiv sin omsättning från 300 000 till 3,2 miljoner.

I och med att sidorna redan finns tillgängliga i respektive länder, så har utlandsförsäljningen redan kommit igång så smått. Nästa steg kommer, förutom översättning, att bli mer produktion av varor tänkta för utländska kunder. Och målen för den närmsta tiden är högt satta.Under 2017 gick företaget till en omsättning på 3,2 miljoner från en omsättning på cirka 300 000 året innan. Och inom något år hoppas Jörgen Dahl på att göra ytterligare en stor försäljningsökning.

- 2019 hoppas jag att vi är sex anställda istället för tre och omsätter 15 miljoner.

Två marknadsföringsbyråer var nit

Men en sak som varit en utmaning på sistone är marknadsföringen. Jörgen tycker att han märkt av att det blivit dyrare att marknadsföra företaget bara sedan Sverigemotiv startade för drygt två år sedan. Och under 2017 gick han tyvärr på en riktig nit. 

- Vi hade problem med två marknadsföringsbyråer, som marknadsförde oss minus i sex månader, så i år hamnar vi nog på samma. Men det är så det är, man går på smällar hela tiden. Så nu kör vi marknadsföringen själva igen och det funkar bra.

Han berättar att han själv är ganska duktig på att marknadsföra företaget och har hittat ambassadörer som företaget ingått i några olika samarbeten med. Bland dem som synts med Sverigemotivs motiv i olika sammanhang nämner han prins Carl Philip och skådespelaren Alexander Skarsgård, Hollywoodfrun Maria Montazami och numera radio-programledaren Daniel Paris. 

Men trots det är företaget inte så stort som det skulle vilja vara i sociala medier.

- Vi skulle behöva någon riktig Facebook-ninja som kan hjälpa oss med det där lite grann, för vi har väldigt lång väg kvar att gå, säger Jörgen Dahl.

Jörgen Dahl tror att omsättningen under 2018 blir ungefär densamma som under 2017, men under 2019 hoppas företaget nå 15 miljoner.

Ny personal och lokal?

Även någon som kan rörlig bild står på önskelistan och företaget siktar nu på att nyanställa till hösten.

Kommer ni att kunna vara kvar i samma lokaler när ni nu växer så mycket?

- För ett år sedan tänkte jag: Det här är perfekt, vi kommer aldrig behöv flytta ut. Men nu känner jag mig inte lika säker.

Annons