Sveriges Annonsörer satsar på automatisk annonshandel

"Syftet är att demokratisera den digitala annonshandeln".

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer meddelar idag att de inlett ett samarbete med Match2One. Ett företag som tidigare varit involverade Klarnas utrullning av en plattform för programmatisk annonsering.

LÄS ÄVEN: Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering

Annons

- Vi har utvärderat flera leverantörer under två års tid, med fokus på prestanda, användarvänlighet och transparens. Med Match2One känner vi att vi har träffat helt rätt. Verktyget är enkelt att använda, man får en fullt transparent rapportering utan dolda avgifter och de har också bevisat starka resultat på svenska marknaden, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

"Bygger på AI och maskininlärning"

Automatiserad handel av digitala annonser blir allt vanligare och Match2Ones plattform sägs göra det mycket enkelt för till exempel e-handlare att börja lägga pengar på programmatisk handel.

- Vår vision är att demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket skapar höga resultat och gör det lätt för annonsörer att komma igång och använda verktyget, säger Match2Ones medgrundare och vd Mikael Kreuger.

"Har tidigare varit en utmaning"

Mikael Kreuger berättar för Ehandel.se att verktygen för att köpa annonser på detta vis tidigare varit mycket komplexa.

- Faktum är att många e-handlare och annonsörer väljer att ta programmatisk annonsering, eller delar av programmatisk annonsering in-house för ökad kontroll och transparens. Det har tidigare varit en utmaning, dels på grund av kunskapsbrist och att talangpoolen i Norden är svag, och dels på grund av att verktygen som idag finns är mkt komplexa och svåra att använda, säger Mikael Kreuger.

Annons