Annons

Sveriges Kvinnolobby anmäler Stronger - e-handlaren frias Strongers Militia set

Sveriges Kvinnolobby anmäler Stronger - e-handlaren frias

2019-06-13 07:00

"En schabloniserad bild av den tränande kvinnan som smal och sexig."

Den snabbväxande e-handlaren Stronger har blivit anmäld för sexistisk reklam. Det är Sveriges Kvinnolobby som funnit problem med att av Strongers sponsrade inlägg på Facebook.

LÄS ÄVEN: Stronger går mot 60 miljoner

Inlägget i fråga visar två kvinnor i Strongers träningskollektion Militia. Problemet sägs vara hur man komponerat bilden och framhävt kvinnornas rumpor.

Annons
Annons
- Bilden exkluderar kvinnornas ansikten och överkroppar vilket förstärker objektifieringen av kvinnan som ett sexobjekt. Det matar på en schabloniserad bild av den tränande kvinnan som smal och sexig. Sättet som träningsbyxorna marknadsförs på är sexualiserande och allmänt kränkande för kvinnor, ska Sveriges Kvinnolobby framfört i sin anmälan till RO.

"Utsnittet kan antas vara motiverat"

Stronger har inte lämnat något yttrande och därmed inte besvarat kritiken. Reklamombudsmannen dömer trots detta ändå till e-handlarens fördel.

- Att bilden inte visar kvinnornas ansikten, utan en beskuren bild av deras kroppar, kan inte i sig i detta fall anses framställa kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som kan anses nedvärderande för kvinnor i allmänheten eftersom utsnittet kan antas vara motiverat av att sätta kläderna i fokus. Inte heller kan kvinnornas poser sägas vara utmanande på ett sätt som kan anses omotiverat, skriver Opinionsnämnden i sin bedömning.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner därmed att reklamen inte är könsdiskriminerande och Stronger frias alltså i fallet.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta