Sveriges e-handel står sig i den globala konkurrensen

PostNords senaste rapport sätter e-handeln i Norden till 160 miljarder kronor för 2015.

Enligt PostNords senaste undersökning e-handlade nordiska kosumenter för drygt 160 miljarder kronor förra året. Detta ska vara en ökning med 15 procent jämfört med 2014.

Av dessa 160 miljarder kronor landade 40 miljarder i ett annat land än hemlandet. Ungefär 40 procent av de nordiska konsumenterna ska någon gång ha e-handlat ifrån utlandet.

Annons

Det är dock inte ovanligt att man handlar ifrån sina Nordiska grannar. Norge som ska vara bäst på utlandshandel via nätet sägs vara extra galna i svenska nätbutiker.

12 miljarder kronor smet ut

Medan 50 procent av norrmännen och kvinnorna någon gång under året e-handlat ifrån utlandet så var denna siffra för Sverige bara 32 procent. Anledningen sägs helt enkelt vara att svenska e-handlare är mycket duktiga.

- Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen och utbudet är stort, vilket har gjort oss konkurrenskraftiga på den allt mer globala e-handelsmarknaden. Det finns en fortsatt stor potential att expandera till de övriga nordiska länderna, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Ungefär 12 miljarder svenska kronor beräknas enligt PostNord ha hamnat utanför Sverige, via svenska konsumenterns nätshoppande. Svenskarna dras dock inte till Norge, eller de andra nordiska länderna för den delen, utan de mest populära destinationerna ska vara Storbritannien och Tyskland följt av USA och Kina.

PostNords rapport som heter "E-handeln i Norden 2016" bygger på webbintervjuer genomförda i de nordiska länderna av TNS Sifo under alla fyra kvartal 2015.

Annons