Sveriges största E-handel slänger ut all gammal teknik

Dustin har växt ut till en jätte på den nordiska marknaden. Men en omsättning över 7 miljarder kronor kräver att systemen håller måttet. Därför har e-handlaren sedan ett tag tillbaka jobbat med att byta ut såväl affärssystem som e-handelsplattform. Den nya sajten rullades ut under hösten, men arbetet pågår fortfarande.

I början av hösten bytte Dustin ut både sin e-handelsplattform och sitt affärssystem, ett omfattande arbete och en rejäl modernisering. De tidigare systemen, som varit med sedan mitten av 90-talet, var egenutvecklade men de har nu har ersatts med standardsystem från Microsoft.

Både när det gäller affärssystem, Crm-system och backend. Det enda undantaget är den nya e-handelsplattformen som är egenutvecklad. Till stor del för att Dustin främst riktar sig till företag medan de flesta standardplattformar som finns är anpassade för B2C. Men man ser det också som en konkurrensfördel.

Annons

– Vi har bytt hela vårt affärssystem för att långsiktigt kunna växa och erbjuda nya lösningar för våra kunder. Under de senaste åren har vi gått in på nya marknader och finns idag förutom i Sverige även i Norge, Danmark och Finland. Förutom cirka 200 000 produkter har vi även lagt till tillhörande tjänster och lösningar, säger Eva Ernfors, Nordic Head of Information, Dustin.

Att moderniseringen sker nu beror alltså på att Dustin vuxit ur sina system. När de gamla systemen byggdes fanns Dustin bara i Sverige och nu får man en helt annan möjlighet att expandera.

– Den nya sidan är en del i denna satsning och det kommer löpande att komma uppdateringar och nya funktioner. Den nya plattformen öppnar upp för flera nya möjligheter. Vår vision är att vår butik skall bli enklare, renare och mer relevant. Allt för att våra kunder ännu snabbare ska hitta rätt IT-produkt och lösning hos oss, säger Eva Ernfors.

Inga fler lösenord i klartext

Vissa gamla funktioner är inte med i den första releasen men kommer tillbaka inom kort. Däremot finns det en del nya funktioner som till exempel fler filter, bättre produktjämförelse, inklusive en ny minijämförelse direkt på produktsidorna, funktionen ”Du har nyligen tittat på” och viss mobilanpassning.

– Vi kommer kontinuerligt att införa nya och förbättrade funktioner. Exempelvis är inte mobilanpassningen fullt utvecklad ännu och kommer att uppdateras eftersom mobilt blir allt viktigare, säger Eva Ernfors.

Sidan har byggts internt som alla Dustins tidigare sidor, och kunder ska inte längre behöva rädda för att nätbutiken lagrar kundernas lösenord i klartext.

– Vad gäller lösenorden så är de krypterade sedan tidigare. En annan nyhet i samband med lanseringen av nya sidan är att vi har gått över till https för hela sajten, säger Eva Ernfors.

Annons

Att Dustin är en stor aktör bevisas inte minst av deras omsättning. Under räkenskapsåret 2013/2014 räknar man med att den kommer landa runt 7,4 miljarder kronor, en ökning med 35 procent. Med den ny sajten ska man fortsätta växa i snabb takt.

– Givet det stora bytet så är det vissa funktioner som inte funnits på plats från början och det är en inkörningsperiod för hela systemet och det kan förstås uppfattas som negativt. Men försäljningen går enligt plan och den nya sajten har i stort tagits emot bra av användarna, säger Eva Ernfors.

 

Källa: IDG
På bild: Eva Ernfors

Annons