Annons

Swedol satsar järnet med sin kommande E-handel

Swedol satsar järnet med sin kommande E-handel

2014-03-17 12:56

Järnhandelskedjan Swedol har under den senaste tiden satsat på en snabb expansion. Något som lett till stigande kostnader och en allt lägre rörelsemarginal. Nu väntar dock stora förändringar med ett bättre anpassat sortiment, nytt butikskoncept och en stor satsning på e-handel.

Swedol har under en period haft problem med stigande kostnader kombinerat med en allt lägre rörelsemarginal. Något som enligt tidningen Dagens industri är självförvållat och man hänvisar bland annat till en "hysterisk" butiksexpansion, höga försäljningskostnader, svag lagerhantering och en misskött e-handel.

Men nu ska det bli ändring och under hösten 2013 påbörjades ett strategiarbete med målet att tydliggöra Swedols varumärke samt stärka och bättre anpassa erbjudandet utifrån specifika kundbehov. Något man hoppas ska resultera i ökad försäljning och en förbättrad lönsamhet.

– Till de viktigare delarna hör en ny och avsevärt mer kundorienterad vision, tydliga strategiska mål, ett bättre anpassat erbjudande och en ny visuell identitet. En rad aktiviteter och insatser kommer framöver bidra till att förändra bilden och upplevelsen av Swedol som detaljhandelskedja, säger Clein Johansson Ullenvik, VD för Swedol.

Ny webbshop och nytt butikskoncept

Till vårens största satsningar hör lanseringen av en ny webbshop, öppen för alla och helt anpassad för att passa alla vanliga format som desktop, smartphone och läsplatta. Den nya webbshopen kommer att lanseras i början av april.

– Vi har en stor tillväxtpotential inom befintliga försäljningskanaler, samtidigt som vi har ett skalbart koncept som underlättar fortsatt expansion när vi bedömer att tiden är rätt. Den nya och avsevärt förbättrade webbshopen ska ses som startskottet för en större digital satsning, säger Clein Johansson Ullenvik.

Även marknadsföringen kommer att utvecklas och förändras. Under våren kommer till exempel en ny kundklubb att lanseras. Syftet är att premiera trogna kunder, bygga relationer och skapa förutsättningar för ökad försäljning genom tätare besöksfrekvens och högre snittvärde per köptillfälle.

– Vi vill bli bäst i vår bransch på att möta den professionella användarens behov och önskemål. Jag har alltid sett på Swedol som en oslipad diamant. I och med lanseringen av det nya konceptet påbörjar vi nu slipningen. Och vi gör det utifrån en tydlig strategi, en stabil och väl spridd kundbas och en omfattande kunskap om kundernas faktiska behov, säger Clein Johansson Ullenvik.

 

Källor: Press, Di
Foto: Swedol

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2014-03-17 13:19

Swedol är en bra affär. Dyr men ett bra sortiment. Swedol i mina ögon är = Åk till Swedol, dom har det mesta en riktig karl behöver (och en riktig kvinna;)

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta