Annons

Swiftcourt lanserar en digital skiljedomstol

Swiftcourt lanserar en digital skiljedomstol

2014-07-07 08:13

Swiftcourt, tjänsten där privatpersoner eller företag kan få rådgivning i rättsliga tvister, tar nästa steg i sin satsning. Nu lanseras en digital skiljedomstol så att motparterna kan hantera sin tvist helt och hållet online.

I våras lanserades Swiftcourt, en tjänst där privatpersoner eller företag som befinner sig i en tvist kan få en preliminär bedömning och ett förhandsavgörande på tvisten. Med hjälp av förhandsavgörandet får kunden ett svar på hur starkt deras case är och om man ska ta tvisten vidare till domstol.

Redan då flaggade Swiftcourt för en vidareutveckling av tjänsten och nu har den första version av deras digitala skiljedomstol lanserats.
– Swiftcourt sänker barriären för privatpersoner och småföretag att ta tillvara på sin rätt. Genom att använda Swiftcourts skiljeklausul kan alla säkra upp sina avtal och försäkra sig om att lösa eventuella tvister, säger Swiftcourts vd, Johan Hedén Hultgren.
Komma överens online

Hur mycket det kostar att lösa sin tvist med Swiftcourt beror på hur stort värde tvisten rör sig om. Prissättningen består av ett fast arvode till skiljemännen och en administrationskostnad, men Swiftcourt säger att man är ett klart billigare än att gå till domstol.

Det ska också gå betydligt snabbare, domen meddelas aldrig senare än sex veckor efter att tvisten inletts.
– Med Swiftcourt kan man komma överens med sin motpart att hantera sin tvist helt och hållet online. Långa och dyra domstolsprocesser kan nu alltså vara ett minne blott, särskilt när tingsrätterna har höjt sin ansökningsavgift till 2 800 kronor. Mängder av tvister som tidigare uppstod men som inte kunde bli lösta kan numera bli föremål för en rättvis prövning, säger Johan Hedén Hultgren.

Källa: Press


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta