Annons

Sebastian Siemiatkowski med sin nya betalmetod

"Swish är en kanonlösning men Klarna Direkt är enklare"

2016-02-03 16:30

Betalleverantören Klarna lanserar idag Klarna Direkt, en betallösning inspirerad av Swish.

Klarna jobbar som vi vet med att göra nätbetalningar så enkla som möjligt. Deras verktyg för detta har tidigare varit faktura och att låta kunden betala efter att de fått sin vara.

Fakturan har utvecklats till kassalösningen Klarna Checkout (KCO) som innehåller flera betalsätt men med faktura som utgångspunkt. Klarna har sedan adderat portalen Mitt Klarna där man även direkt kan betala de digitala fakturorna via sin bank, genom en koppling med tjänsten autogiro.

Nu tar man ytterligare ett steg och gör något som påminner om Swish för e-handel. Den nya betalmetoden som använder den enormt populära Swish-appen och Mobilt BankID för att genomföra en onlineorder.

Betala direkt med Mobilt BankID

Klarna lanserar nämligen Klarna Direkt som helt enkelt är betalning med Mobilt BankID direkt i Klarnas kassa, KCO.

Eftersom Klarna även gått ut med att Swish för e-handel kommer läggas till i KCO frågade vi Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski hur detta kommer fungera. Båda betalmetoderna går ut på att du genomför köpet genom att verifiera dig med Mobilt BankID.

Är Klarna Direkt ett svar på Swish och hur kommer Swish samspela med Klarna Direkt, eftersom ni också ska införa Swish?

Annons
Annons
- Vi tycker att Swish är en kanonlösning och det kommer att vara en del av Klarna Checkout. Användare uppskattar lösningen och när det finns populära alternativ på marknaden lägger vi till dem i kassan, som vi gjorde med American Express, säger Sebastian Siemiatkowski.

Han menar dock på att även om Swish är en smidig betalmetod för kunderna så är det fortfarande krångligt för e-handlare.

- Det har visat sig att Swish är väldigt krångligt för handlare i och med att lösningen bland annat kräver ett separat kontrakt mellan handlaren och respektive bank. Vi tror att Klarna Direkt är en enklare lösning, inte minst för att den kommer att läggas till i kassan automatiskt, men även för användare eftersom allt som krävs för att handla är ett Mobilt BankID, säger Sebastian Siemiatkowski.

Kommer Klarna Direkt ersätta alla andra betalsätt? Vad händer med "fakturan"?

- Klarna Direkt är ett bra komplement till de andra betalsätten som finns i Klarna Checkout, som exempelvis kortbetalning eller faktura. När du handlar med Klarna har du nu ett stort antal valmöjligheter beroende på om du vill betala för din vara direkt eller senare, vilket vi tror att användare uppskattar. I vissa fall vill man få varan hemskickad och säkerställa att den är rätt innan man betalar, och i andra fall betala på direkten, säger Sebastian Siemiatkowski.

I och med Klarna Direkt går man alltså till viss del ifrån grundtanken med att först få hem varan för att sedan betala den. Ser vi på konsumenternas förkärlek till Swish och att betala direkt är det dock förmodligen ett smart drag. Det är nu fyra miljoner svenskar som använder betalappen Swish och därmed Mobilt BankID för att genomföra köp och pengaöverföringar.

Sebastian Siemiatkowski har tidigare talat om att han och Klarna vill utmana bankerna. Nu verkar de dock knyta sig närmare bankerna med olika kopplingar.

Hur går detta ihop?

- Vi har en väldigt bra infrastruktur för banktjänster i Sverige, men det som är spännande nu är hur nya konstumenttjänster byggs på den grunden. Detta är precis avsikten med PSD2, som det fattats politiskt beslut om på EU-nivå. Generellt sett har vi väldigt goda samarbeten med svenska banker, säger Sebastian Siemiatkowski.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem