Annons

Sebastian Siemiatkowski med sin nya betalmetod

"Swish är en kanonlösning men Klarna Direkt är enklare"

2016-02-03 16:30

Betalleverantören Klarna lanserar idag Klarna Direkt, en betallösning inspirerad av Swish.

Klarna jobbar som vi vet med att göra nätbetalningar så enkla som möjligt. Deras verktyg för detta har tidigare varit faktura och att låta kunden betala efter att de fått sin vara.

Fakturan har utvecklats till kassalösningen Klarna Checkout (KCO) som innehåller flera betalsätt men med faktura som utgångspunkt. Klarna har sedan adderat portalen Mitt Klarna där man även direkt kan betala de digitala fakturorna via sin bank, genom en koppling med tjänsten autogiro.

Nu tar man ytterligare ett steg och gör något som påminner om Swish för e-handel. Den nya betalmetoden som använder den enormt populära Swish-appen och Mobilt BankID för att genomföra en onlineorder.

Betala direkt med Mobilt BankID

Klarna lanserar nämligen Klarna Direkt som helt enkelt är betalning med Mobilt BankID direkt i Klarnas kassa, KCO.

Eftersom Klarna även gått ut med att Swish för e-handel kommer läggas till i KCO frågade vi Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski hur detta kommer fungera. Båda betalmetoderna går ut på att du genomför köpet genom att verifiera dig med Mobilt BankID.

Är Klarna Direkt ett svar på Swish och hur kommer Swish samspela med Klarna Direkt, eftersom ni också ska införa Swish?

Annons
Annons
- Vi tycker att Swish är en kanonlösning och det kommer att vara en del av Klarna Checkout. Användare uppskattar lösningen och när det finns populära alternativ på marknaden lägger vi till dem i kassan, som vi gjorde med American Express, säger Sebastian Siemiatkowski.

Han menar dock på att även om Swish är en smidig betalmetod för kunderna så är det fortfarande krångligt för e-handlare.

- Det har visat sig att Swish är väldigt krångligt för handlare i och med att lösningen bland annat kräver ett separat kontrakt mellan handlaren och respektive bank. Vi tror att Klarna Direkt är en enklare lösning, inte minst för att den kommer att läggas till i kassan automatiskt, men även för användare eftersom allt som krävs för att handla är ett Mobilt BankID, säger Sebastian Siemiatkowski.

Kommer Klarna Direkt ersätta alla andra betalsätt? Vad händer med "fakturan"?

- Klarna Direkt är ett bra komplement till de andra betalsätten som finns i Klarna Checkout, som exempelvis kortbetalning eller faktura. När du handlar med Klarna har du nu ett stort antal valmöjligheter beroende på om du vill betala för din vara direkt eller senare, vilket vi tror att användare uppskattar. I vissa fall vill man få varan hemskickad och säkerställa att den är rätt innan man betalar, och i andra fall betala på direkten, säger Sebastian Siemiatkowski.

I och med Klarna Direkt går man alltså till viss del ifrån grundtanken med att först få hem varan för att sedan betala den. Ser vi på konsumenternas förkärlek till Swish och att betala direkt är det dock förmodligen ett smart drag. Det är nu fyra miljoner svenskar som använder betalappen Swish och därmed Mobilt BankID för att genomföra köp och pengaöverföringar.

Sebastian Siemiatkowski har tidigare talat om att han och Klarna vill utmana bankerna. Nu verkar de dock knyta sig närmare bankerna med olika kopplingar.

Hur går detta ihop?

- Vi har en väldigt bra infrastruktur för banktjänster i Sverige, men det som är spännande nu är hur nya konstumenttjänster byggs på den grunden. Detta är precis avsikten med PSD2, som det fattats politiskt beslut om på EU-nivå. Generellt sett har vi väldigt goda samarbeten med svenska banker, säger Sebastian Siemiatkowski.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem