Annons

Swish slår ut Apple Pay i slaget om e-handeln Upp till bevis för de mobila betalningarna

Swish slår ut Apple Pay i slaget om e-handeln

2018-09-18 13:19

"Har inte anammats alls bland svenskarna".

Swish har gjort succé medan Bitcoin och Apple Pay har halkat efter fullständigt. Den slutsatsen drar betalföretaget Dibs, efter att ha intervjuat ett antal svenskar om deras preferenser vid betalningar på nätet.

- Swish har efter sina initiala problem gjort succé medan Apple Pay inte anammats alls bland svenskarna, konstaterar företaget i ett pressmeddelande.

Direktbetalning tappar

Även om kortbetalning och faktura fortfarande är de i särklass mest populära betalningsalternativen inom svensk e-handel, så är Swish enligt Dibs årets stora bubblare. 37 procent av deltagarna i undersökningen ska ha valt att i årets undersökning ha uppgett att de har betalat sin e-handelsbeställning med Swish, vilket kan jämföras med 28 procent förra året.

LÄS ÄVEN: Stort genombrott - Swish skakar om betalmarknaden

En tiondel av de svarande ska också ha uppgett att Swish är det betalsätt de föredrar att använda på nätet.

Annons
Annons
- Swish är, precis som vi förutspådde i fjol, detta års succéhistoria. Swish kommer sannolikt att fortsätta öka på bekostnad av andra betalsätt, främst direktbetalning från bankkonto, eftersom konsumenterna tycker att Swish är överlägset enklast, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs Payment Services, i en kommentar.

För kryptovalutor som Bitcoin ser det däremot mörkare ut, och av Dibs siffror att döma har det hajpade betalsättet Apple Pay blivit en riktig e-handelsflopp.

"Inte tillgängligt för särskilt många"

Endast en procent ska ha genomfört ett e-handelsköp med hjälp av Apple Pay, och "nästan inga" tycker att betalsättet är något att föredra när det kommer till köp på nätet. Detta trots att Apples betalapp ska ha 87 miljoner användare och är tillgänglig i 30 länder.

- Den låga populariteten beror på att betalsättet inte är tillgängligt för särskilt många konsumenter och att få svenska webbutiker erbjuder möjligheten att betala med Apple Pay. Om Apple Pay överhuvudtaget ska vara relevant i framtiden på den svenska marknaden krävs att bankerna ger sina kunder möjlighet att använda det, säger Patrik Müller.

Dibs siffror är hämtade ur företagets kommande rapport “Svensk E-handel 2018”. Rapporten bygger i sin tur på intervjuer med drygt 2 000 “internetanvändare”, som fick svara på frågor under årets andra kvartal.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta