Swiss Clinic ökar takten – lanserar e-handel i Benelux

Med hjälp av en egenkonstruerad franchisemodell har skönhetsmärket Swiss Clinic nu öppnat e-handel i åtta länder.

Sedan starten 2011 har skönhetsmärket Swiss Clinic - som producerar varor i Scweiz men har sitt huvudkontor i Stockholm - expanderat sin verksamhet till ett flertal länder. De nya lanseringarna, så väl som marknadsföringen runt omkring företaget, har huvudsakligen skett på nätet, och nu meddelar bolaget att Beneluxländerna blir nästa steg.

Genom en egen variant av domänfranchise, som går ut på att en affärspartner driver försäljningen av Swiss Clinics produkter på en särskild domän under en förutbestämd period, har Swiss Clinic gjort lyckade satsningar i Danmark och Spanien. I Benelux kommer ett liknande upplägg att skötas från ett kontor i Amsterdam.

Annons

- Vår ambition är att bli det första och största skönhetsvarumärket i världen med en heldigital strategi, och då är Benelux bra marknader för oss att etablera via vår franchisemodell och vi har funnit en bra partner. Marknaden har hög internetpenetration och folket handlar mycket online men skönhetslandskapet skiljer sig en del från våra andra marknader vilket gör att lokal marketingkunskap ger oss ett försprång, säger Sebastian Gordon, CEO och medgrundare av Swiss Clinic, i ett pressmeddelande.

Siktar på 50 miljoner 2017

Precis som bland andra KidsBrandStore, Eleven, RoyalDesign och - mest nyligen - Refunder, har SwissClinic fått ett tillskott i kassan av investmentbolaget eEquity. De 20 nya miljoner som företaget tog in i riskkapital har enligt Swiss Clinic möjliggjort att företaget kan vara selektivt kring hur det väljer att expandera.

I dag har Swiss Clinic tre franchisetagare på fyra marknader. Företaget räknar med en total omsättning på 100 miljoner kronor under 2017, varav franchisetagarna väntas stå för 50 miljoner.

- Vi söker hela tiden efter bra partners som kan passa vår domänfranchise i de länder vi inte väljer att lansera i själva. Mellanstora e-handelsgrupper, starka entreprenörer eller medieägare är tydligt identifierade som investerare och potentiella samarbetspartners för ett franchisesamarbete. Det är en stark lokal kunskap, digital vana och kontaktnät som är avgörande, säger Fredrik Kristensson, CMO och medgrundare, i samma pressmeddelande. 

Annons