Systembolaget sämst på sökmotoroptimering

Dagens Media rapporterar idag hur Systembolaget skall få hjälp av företaget Klikki med att sökmotoroptimera sin sida. Detta kommer efter att företaget Search integration rankat alla sidor i Internetworlds Topp100-lista. Systembolaget var tydligen sämst då deras sida gömde artiklar.

Ansvarig för detta hos Systembolaget är Åsa Kramers-Edlund som vid uppdagandet lovade att de skulle bli bättre på SEO:

Annons
Annons

– Det kan bara bli bättre på den punkten. Vi ska snart dra igång en granskning av sidans tillgänglighet och sökmotorvänlighet. Vårt mål är att bli betydligt bättre.

De har nu kontaktat SEO-företaget Klikki och skrivit på ett avtal med dem för att få en bättre synlighet på nätet.

– Vårt mål är att öka synligheten markant, och där har vår webb en central roll. Inför lanseringen hann vi inte optimera webbplatsen för sökmotorer så mycket som vi önskade, så det känns bra att vi nu är igång, säger Åsa.

Detta kanske endast är ett svar på Search integrations kritik men vi gissar att något annat även ligger bakom. Det vi tänker på är Systembolaget och deras planerade e-handel som de lobbyar starkt för.

När man ska börja konkurrera med andra vinhandlare på nätet kanske det helt plötsligt är viktigt att synas hos Google. I alla fall om man inte först kan stänga ner konkurrenterna.

 

Källa: dagensmedia,
search-integration

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!