Annons

Ta nästa steg med extern expertis Vem ska ta plats i ditt styrelserum?

Krönika: Ta nästa steg med extern expertis

2018-04-03 07:00

När är det läge att be om hjälp?

E-handel som kanal har mognat otroligt snabbt de sista åren och marknaden skriker efter personer med kompetens inom e-handel på alla olika nivåer. I en tidigare krönika lyfte jag problematiken med kompetens inom e-handeln och möjligheterna med cherrypicking direkt ifrån de traditonella kanaler där det finns en stor kompetens som saknas och behövs inom e-handeln.

LÄS ÄVEN: När e-handeln mognar krävs det en annan kunskap

Undvika ensamma beslut

I och med att e-handeln växer och omvärlden blir ännu mer komplex känner sig ofta ägarna och vd:n, både i traditonella branscher men också de som har sin grund i e-handel som kanal, ensamma i sin beslutsprocess eftersom kompetens inom olika områden kan saknas inom bolaget.

Det finns en rad olika sätt att tillföra kompetens på högre strategiska nivåer i ett bolag. Dynamiska team som i en advisory board, inhyrda experter i ledningsgrupper eller att ta steget med en extern ledarmot/ordförande i styrelsen.

Annons
Annons

Ledamöter tänker mer långsiktigt

Många drar sig för att ta in extern expertis i form av styrelseledamöter med argumentet att bolaget inte är tillräckligt stort. Eller så tror de inte att de kan hitta rätt person, och inte helt sällsynt att de inte riktigt förstår styrelsens funktion och vad det kan tillföra med extern kompetens.

Verkligheten är att även mindre bolag kan ha stor nytta av att ta in externa ledarmöter, både för att peka på befintliga förbättringsmöjligheter och - kanske främst - för att lyfta och ge de strategiska frågorna det utrymme de behöver få för att bolaget skall kunna ta nästa steg i utvecklingen. Ofta har ledamöter en betydligt mer långsiktig horisont än vad inhyrda konsulter har, vilket skapar en stabilitet i hur man arbetar med styrelsearbetet.

Tips: Leta i forum

Förutom att leta i det personliga nätverket, vilket inte alltid är bäst, finns det befintliga forum att annonsera i. I dem kan man också leta efter passande ledamöter efter egen specifikation. Styrelseakademin, med nära 7 000 medlemmar som de flesta är utbildade och ofta jobbar aktivt inom styrelsearbete, är en mycket bra början när ni vill hitta er nya styrelsemedlem.  

Martin Granberg

Styrelseledamot och investerare, samt ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom e-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta