Annons

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin! Ehandel.se och Ecom Growth bjöd in till Emeet Nordic i Helsingfors

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

2018-05-18 11:52

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Nära 300 personer var på plats när e-handelskonferensen Emeet under gårdagen intog Helsingfors. Eventet, som för andra gången gick av stapeln i Finland, hade därmed vuxit till att bli det största Emeet som har ägt rum - åtminstone hittills.

LÄS ÄVEN: Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Emeets hjärta - gridden - fylldes upp snabbt

Precis som vid förra årets premiär arrangerades dagen av Ehandel.se tillsammans med finska eCom Growth, vars uppgift bland annat är att bidra till tillväxt i finsk e-handel. Och gensvaret från den finska e-handelsscenen visade sig vara enormt. Redan förra året visade det sig att de finska e-handlarna inte hade några problem med att ta till sig “sharing is caring”-konceptet, och årets e-handelsfest fortsatte på samma bana.

- Det märktes verkligen att de finska e-handlarna var redo att dela med sig och att lära sig av varandra. På de sessioner som jag hade möjlighet att ta del av var det verkligen bra diskussioner. Det är riktigt roligt att hela konceptet med Emeet har gått hem så bra även i Finland, säger Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se.

Majoriteten av deltagarna var från Finland men de allra flesta sessionerna hölls på engelska

E-handel två gånger om året

Efter en introduktion där Emeet-upplägget för säkerhets skull gicks igenom på både finska och engelska blev dagens gridd snabbt välfylld med spännande sessioner. Man brukar ju säga att e-handeln är global, och mycket riktigt var det välkända ämnen som dök upp under dagen. Det pratades bland annat marknadsföring, försäljning via Amazon och strategier för hur man bäst kombinerar e-handel med fysiska butiker.

Katri Nickels från Stockmann delgav information om företagets lyckade e-handelskampanj

Bland de deltagande företagen fanns allt från mindre e-handlare till finska giganter som anrika Stockmann och livsmedelskedjan S Group. Precis som många andra traditionella varuhus och klassiska butikskedjor ligger Stockmann fortfarande i startgroparna med sin vanliga e-handel, men företaget har lyckats ta fram något så ovanligt som en särskild e-handel som bara används för kampanjer två gånger om året. Konceptet har gett bra resultat, vilket vi kommer att berätta mer om i en kommande artikel på Ehandel.se.

Annons
Annons

Grande finale med Amazonfokus

De allra flesta som var på plats under dagen var från Finland, även om en och annan svensk deltagare också dök upp. En av dem var Peter Borgman från e-handeln JS Energi, som flitiga läsare av Ehandel.se säkert känner igen från tidigare artiklar. Han passade på att ge lite tips till finska e-handlare som ville expandera till Sverige och Danmark, där JS Energi ju redan finns.

Peter Borgman från JS Energi gästade Emeet Nordic hela vägen från Skåne

Dagen avrundades med en gemensam grande finale där Pingis Hadenius, vd för e-handeln Löwengrip, och Linus Kaasik, medgrundare av Nordic Tech House, delade med sig av sina bästa knep för att bygga relationer till Amazon. Det blev även sång och dans om hur bra det är i Finland, något som uppskattades av publiken.

Pingis Hadenius och Linus Kaasik inledde med dansnummer på videolänk

Emeetmiddagen trumfade hockeyn

Trots att vi är mitt uppe i VM i ishockey och Finland under kvällen skulle spela en avgörande match mot Schweiz, var det många som hellre ville gå på Emeet-middagen - som ju numera har blivit något av en tradition. Den som valde bort hockeyn fick bland annat underhållning av den amerikanska komikern Rich Lyons, som bor i Finland sedan ett antal år tillbaka. Därefter fortsatte e-handelsfestligheterna till långt in på småtimmarna i den finska sommarnatten.

Vi på Ehandel.se tackar våra finska vänner för ännu ett lyckat samarbete. Och vi beklagar förstås att Schweiz vann. På återseende nästa år!

LÄS ÄVEN: Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta