Tailor Store ratar globala klädjättar i sin nya film

Debatten om hur de globala klädjättarnas jakt på vinst leder till dåliga arbetsförhållanden för textilarbetare i låglöneländer, har varit i fokus en längre tid. Nu ratas affärsmodellen även av det svenska e-handelsföretaget Tailor Store, som med en ny film vill få konsumenten att shoppa mer medvetet.

Den senaste tiden har media rapporterat om dåliga arbetsförhållanden för textilarbetare i flera länder. Det har skrivits om löner som understiger 300 kronor i månaden, fabriker som rasar samman vilket lett till 100-tals dödsfall och kläder som slängs för att efterfrågan varit felberäknad.

Något som enligt svenska Tailor Store beror på de globala klädföretagens affärsmodell och utnyttjande av låglöneländer. Enligt modeföretaget är problemet att företagens jakt på stora vinster leder till usla arbetsförhållanden och stora miljöproblem. Något man nu vill sätta lite extra ljus på med en ny film.

Annons

– För billiga kläder i standardstorlekar betalar andra ett väldigt högt pris, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store som tillverkar sina skräddarsydda plagg i eget skrädderi på Sri Lanka.

Tailor Store säger själva att all deras personal är anställda av dem, och att de har full inblick i och kontroll på saker som arbetsförhållanden, löner och miljö. Något man anser inte är fallet för många andra aktörer på marknaden.

Fem miljoner ton textil slängs

I filmen beskrivs de globala klädjättarnas jakt på stora vinster som det stora problemet. Att det leder till usla arbetsförhållanden för textilarbetare i låglöneländer och att klädföretagen syr upp kläder på spekulation. Det i sin tur leder till att över fem miljoner ton textil slängs i Europa varje år. Resultatet är stor miljöpåverkan.

– De globala jättarna tänker mer på profit än på fit. Det leder till usla arbetsförhållanden i låglöneländer och stor miljöpåverkan. Uppemot 40 procent av handlade standardstorlekar returneras, vilket betyder att kostnader måste kapas på andra sätt. Det har blivit en ond spiral, säger Jan Höjman.

Med sin film hoppas Tailor Store att problemen ska uppmärksammas och att konsumenterna ska börja shoppa mer medvetet. I takt med det hoppas företaget att de globala jättarna tar sitt förnuft till fånga.

– Har vi, ett litet modeföretag från Sverige, hittat en lönsam väg för både miljön, våra anställda och slutkonsumenten måste även mångmiljardföretagen inom textilindustrin kunna göra det.

Källa: Press

Annons

Annons