Annons

Tailor Store tittar på USA som nästa marknad Jan Höjman

Tailor Store tittar på USA som nästa marknad

2015-09-10 15:34

Efter lyckade expansioner i flera europeiska länder har Tailor Store nu skaffat domännamn i Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada, och som nästa steg planerar företaget att ge sig in på den amerikanska marknaden.

E-handeln Tailor Store, som säljer skäddarsydda herrkläder, ser fortfarande Europa som sin största marknad men Jan Höjman, VD för Tailor Store Sweden, märker av ett intresse från företagets produkter från “lite slarvigt uttryckt hela världen”. Nu har bolaget precis lanserat i Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada med nationella domännamn och betalningsmöjligheter i lokal valuta.

- Det vi gör är att anpassa sajten och betalningsmöjligheterna med domännamn och lokal valuta. Genom att sänka trösklarna gör vi det lättare för våra kunder att handla, säger Jan Höjman.

Varför blev det just de här tre länderna?

- Vi har haft kunder i de här länderna under flera års tid. Det är så vi jobbar - ser var det finns intresse och sen gör vi det enklare för våra kunder där. Vi har ännu inte betalningsmöjligheterna ordnade fullt ut i Sydafrika eftersom PayPal inte hanterar landets valuta Rand, men det kompletterar vi efterhand.  

Försäljningsökning efter lokala sajter i Schweiz och Norge 

Jan Höjman berättar att Tailor Store har märkt av försäljningsökningar sedan företaget på samma sätt förenklade genom att lansera lokala sajter i Norge och Schweiz, och när bolaget förra året ordnade med webbshoppar på det lokala språket och med den lokala valutan i Polen, Nederländerna och Finland, hände samma sak där.

Annons
Annons
- Schweiz har seglat upp som en av våra viktigaste marknader. Det är viktigt att vara förtroendegivande för att få en försäljningsökning, och det blir mer förtroendegivande med en lokal sajt.  

"Nära till hands med engelsktalande marknader"

Tailor store har planer på att fortsätta sin expansion, men företaget ser även möjligheter att fortsätta sin utveckling på marknader som redan intagits. Sedan ett halvår tillbaka har företaget en så kallad country manager på plats i Storbritannien som ska fungera som en lokal representant för att nå ut till fler kunder, och företaget söker just nu en person för ett motsvarande upplägg i de tysktalande delarna av Europa. Språket är väldigt viktigt för att företaget ska fungera bra i nya länder, enligt Jan Höjman.

- För att gå in på en lokal marknad behöver man en bra kundtjänst på det lokala språket, och då ligger det nära till hands att vi tittar på engelsktalande marknader. Nu tittar vi på USA, som förstås innebär stora utmaningar men också stora möjligheter. Men vi har som sagt också mer att göra där vi redan finns.

Tailor store grundades i Sverige 2003 och har sedan dess expanderat till stora delar av Europa. Förra året omsatte bolaget över 50 miljoner kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta