Annons

Tandborsten som gör mer än håller tänderna vita

Tandborsten som gör mer än håller tänderna vita

2013-10-22 10:32

Efter att tandläkarstudenten Noel Abdayem rest runt och med ögon sett världens orättvisor kände han att han på något sätt ville göra skillnad. Då föddes idén till Humble Brush, den miljövänliga tandborsten som hjälper människor i nöd.

Efter att ha rest runt i världen och träffat människor från alla samhällsskikt kände Noel Abdayem att han på något sätt ville hjälpa till att ge människor tillgång till offentlig sjukvård. Han insåg också att vi som konsumenter kan påverka i en värld med ökande ojämlikheter och orättvisor.
Noel Abdayem– Vi tror på att konsumenter kan använda sin köpkraft för att driva en renare och hälsosammare miljö och hjälpa människor lyfta sig ur fattigdom och misär. Vi tror på en värld där mer människor ler. Leenden sprider glädje och bryter ner barriärer. Ett leende gör skillnad och allas handlingar har betydelse, säger Noel Abdayem, grundare av Humble Brush.
Med tandborsten Humle Brush hoppas han kunna vända konsumenters alldagliga inköp till små handlingar av generositet, så att vi tillsammans kan bidra till en lyckligare jord. För varje tandborste som säljs, kommer Humble Brush att donera produktionskostnaden av en tandborste till någon i nöd.
– Istället för att vara ett "En för en-företag" som ger bort en fysisk produkt för varje såld produkt, har vi valt att göra det lite annorlunda. Istället för att ge bort fysiska tandborstar, så låter vi våra Humble Partners berätta om exakt vad de behöver. De kan be oss om medel för att öppna upp en ny klinik, köpa förnödenheter, organisera ett träningsprogram, eller utbilda inom området. Och givetvis, är det fysiska tandborstar de vill ha skänker vi självklart det också, säger Noel Abdayem.

Miljövänlig och nedbrytningsbar

Men Humble Brush handlar inte bara om att hjälpa andra människor, tandborstarna som tagits fram är även miljövänliga. Enligt Noel dumpas i dagsläget mer än 2 biljoner tandborstar i deponier runt om i världen. 2 biljoner tandborstar som vardera kommer ta över 1000 år att brytas ner, om de inte bränns.
– Vi har tagit fram en nedbrytbar tandborste gjord helt utav bambu och format efter konsumentens hand. Den har en naturlig känsla i både hand och mun och designen ser väldigt bra ut i badrummet. Priset ligger på samma nivå som andra marknadsledande varumärken, och då är även donationen inräknad.
Noel Abdayem säger också att han haft en entreprenörsanda i blodet sedan barnsben, och som tandläkarstudent fick han sedan kunskaperna för att skapa en optimal tandborste. Och e-handeln kändes som en självklar väg att gå.
– E-handel lockar för att det är ett smidigt och bra sätt att nå ut på. I Sverige har vi lyxen med att ha väldigt bra och färdiga moduler som gör att man utan alltför mycket kunskap kan lyckas få upp en väl fungerande hemsida med en grym betalningsmodul.
Efter lanseringen på den svenska marknaden har han nu större mål inför framtiden.

– Målet är att börja sälja Humble Brush i de resterande länderna i Skandinavien för att sedan försöka nå ut till övriga Europa och resten av världen, säger Noel Abdayem.

 

Uppdatering: Konceptet är inte helt unikt och det finns fler aktörer på marknaden som till exempel Smiles for the People och Bogobrush.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

C.Larsson
2013-10-25 13:36

Detta var en fin tanke men det finns redan såna ekoborstar som är 100% nedbrytbara. Hade vart toppen om de varit de också

Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta