Tar fart mot ökad e-handel – vill dubbla vartannat år

Satsar online för att nå snabb tillväxt.

Försäljning för 29 miljoner kronor och en ökning på 64 procent. Så såg Clas Ohlsons e-handelsfacit ut för årets april. Nu står det klart att e-handelsökningen fortsatte i maj, dock med mer blygsamma 24 procent - vilket dock kan ha med vädret att göra.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret styper den svenska e-handeln

Annons

I dag släpper Clas Ohlson även sitt bokslut för hela verksamhetsåret 2017/2018, och konstaterar då att försäljningen online har ökat med 48 procent, "om än från låga nivåer".

E-handeln utgör central del 

Som Ehandel.se tidigare har berättat innebär det att Clas Ohlson under året kom upp i en e-handelsomsättning på 295 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson omsätter 295 miljoner i sin e-handel

När företaget nu går in i sitt nya år är det fortsatt fullt fokus på e-handelsverksamheten som står på schemat.

- En av de centrala delarna i strategin är ökade satsningar på verksamheten online för att nå en snabb tillväxt och dubbla online-försäljningen vartannat år, parallellt med att en ökad flexibilitet i butiksnätverket eftersträvas, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Totalt under året, som för Clas Ohlsons del tog slut den sista april, ökade företaget sin försäljning med tre procent till drygt 8,2 miljarder kronor. Samtidigt sjönk dock rörelseresultatet till 468 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 610 miljoner året innan.

Annons