Annons

Teknikalitet fäller Molly Sandéns och H&M:s Instagraminlägg Förmodligen okej på desktop

Teknikalitet fäller Molly Sandéns och H&M:s Instagraminlägg

2018-12-04 15:31

Hur inlägget visas ligger bakom domen.

Hennes och Mauritz AB har fällts av Reklamombudsmannen för ett Instagraminlägg som gjorts å företagets vägnar av artisten och i detta fallet influencern Molly Sandén. Anmälaren är en privatperson som funnit att inlägget inte markerats tydligt nog som reklam. Detta trots att inlägget innehåller texten "#ad #ForEveryYou i samarbete med @hm". En text som H&M finner tillräcklig och som följer deras krav gentemot influencers som de jobbar med.

- Annonsören har tydliga riktlinjer för hur inlägg ska märkas, vilket anges i de samarbetsavtal som upprättas med involverade parter. Detta skedde även i det aktuella fallet. Då annonsören har följt befintliga och beprövade rutiner, och då det berörda inlägget tydligt är märkt med ”#ad” samt ” i samarbete med @hm”, anser annonsören att man har uppfyllt de krav som finns gällande märkning av den här typen av samarbeten, återger RO yttrandet från H&M.

H&M konstaterar alltså att det är såhär de jobbar och att influencern i detta fall har följt alla regler i samarbetet. Molly Sandén ska också ha fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det.

"I huvudsak redaktionellt material"

Reklamombudsmannen har i det här fallet gjort en lång utläggning om den Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Man tar bland annat upp att reklam inte får dölja eller vilseleda om sitt verkliga kommersiella syfte och att det omedelbart ska framgå att reklamen är just reklam och vem annonsören är. Mediet i detta fallet, Instagram, sägs också ha inverkan på domen.

- Den anmälda reklamen har publicerats på Instagram, som är ett medium som i huvudsak innehåller material som kan likställas med redaktionellt material. Inlägget med bild och text avviker inte från vad som är vanligt på Instagram. Vid sådan publicering av reklam finns det en särskild risk för att konsumenter vilseleds om karak­tär­en av meddelandet och det ska då omedelbart framgå att det är reklam, skriver RO.

"Inget generellt krav på reklammarkering"

Reklamombudsmannen konstaterar dock samtidigt:

Annons
Annons
- Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär.

Det som RO rekommenderar är att man inleder inlägget med en reklammarkering istället för att avsluta med en.

- En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklam­mar­k­ering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommer­si­ella karaktär genast framgår på annat sätt.

Reklamombudsmannen tar även upp det faktum att inläggen presenteras på olika vis utifrån vilken typ av enhet man visar dem på, samt att texten ibland kortas av med en läs mer-länk som kan dölja reklammarkeringen.

"Riskerar hamna efter att texten bryts"

Detta faktum verkar ligga bakom den fällande domen. Reklamombudsmannen konstaterar nämligen att det vanligaste sättet att ta del av ett inlägg är att se det via en mobil och detta i kombination med en läs mer-länk gör att genomsnittskonsument kan missa att det är ett reklaminlägg.

- Reklamom­bud­s­mannen konsta­terar att dessa reklammarkeringar riskerar att hamna efter att texten bryts med ”…mer” när inlägget visas i flödet vil­ket innebär att mottagaren behöver klicka på ”…mer” för att ta del av reklam­ident­i­fiering­en. Reklamombudsman­nen finner därför att det inte omedelbart framgår att inlägget är reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta