Teknikjättar hoppar på Amazons e-handelsknappar

Samtidigt som virtuella knappar lanseras.

Du har förmodligen sett e-handlarens fysiska knappar, med namnet Dash, som kunderna kan beställa hem och sedan trycka på för att beställa specifika produkter. Det hela började lite som ett PR-trick där vissa företag sponsrade knapparna, som sedan var låsta till ett visst företag eller varumärke.

LÄS ÄVEN: Hushållsmaskinerna ska själva beställa hos Amazon

Annons

Vi har dock tidigare skrivit om vad Amazons verkliga plan var. Att ha en fysisk knapp för varje typ av förbrukningsvara i sitt hem, är inte en vision som e-handelsföretaget såg framför sig. I stället handlade det om att skapa ett system där tillverkare själva kunde integrera funktioner för automatisk nybeställning av förbrukningsvaror.

LÄS ÄVEN: En order varje minut med Amazons e-handelsknappar

Antingen att maskinerna såldes med en färdig knapp för att fylla på det som kunde tänkas ta slut, som till exempel kaffekapslar. Eller att en tvättmaskin helt enkelt beställde nytt tvättmedel, när den inbyggda behållaren för det var slut.

Nu meddelar Amazon att de tagit nästa steg på resan mot integrerade så kallade Dash-knappar. Företaget lanserar nu virtuella knappar vilket helt enkelt innebär att olika produkter med pekskärmar kan lägga till en knapp för att beställa hem påfyllnadsvaror, via Amazons e-handel. I praktiken kan de virtuella beställningsknapparna integreras i vilken Internet-uppkopplad enhet som helst som har en skärm.

Behovet att handla försvinner

Funktionen ska redan finns i Amazons egna enheter som till exempel företagets smarta högtalare Echo Show, som också har en pekskärm. Från och med nu ska dock virtuella Dash-knappar även vara tillgängliga för andra tillverkare via företagets Virtual Dash Button Service (VDBS).

- Vi har alla känt frustrationen över att ha slut på något vi använder ofta, så det är ingen överraskning att kunderna älskar bekvämligheten i Dash Replenishment, som helt tar bort momentet att handla förbrukningsvaror, säger Daniel Rausch, chef för Smarta Hem hos Amazon.

Nya företag att hoppa på Dash-systemet ska bland annat vara jättar som HP, 3M och Epson. Epson och HP ska förstås använda tekniken för att automatisera beställningen av skrivartillbehör.

- Med Dash Replenishment kan kunderna uppleva glädjen i att skriva ut, utan rädsla för att de saknar bläck. Vi är stolta över att kunna samarbeta med Amazon gällande denna nya spännande tjänst, säger Anthony Napolitano, chef för Print Services and Solutions på HP.

Annons

Annons