Annons

Teknikjättar hoppar på Amazons e-handelsknappar Nu blir de virtuella

Teknikjättar hoppar på Amazons e-handelsknappar

2018-01-10 16:05

Samtidigt som virtuella knappar lanseras.

Du har förmodligen sett e-handlarens fysiska knappar, med namnet Dash, som kunderna kan beställa hem och sedan trycka på för att beställa specifika produkter. Det hela började lite som ett PR-trick där vissa företag sponsrade knapparna, som sedan var låsta till ett visst företag eller varumärke.

LÄS ÄVEN: Hushållsmaskinerna ska själva beställa hos Amazon

Vi har dock tidigare skrivit om vad Amazons verkliga plan var. Att ha en fysisk knapp för varje typ av förbrukningsvara i sitt hem, är inte en vision som e-handelsföretaget såg framför sig. I stället handlade det om att skapa ett system där tillverkare själva kunde integrera funktioner för automatisk nybeställning av förbrukningsvaror.

LÄS ÄVEN: En order varje minut med Amazons e-handelsknappar

Antingen att maskinerna såldes med en färdig knapp för att fylla på det som kunde tänkas ta slut, som till exempel kaffekapslar. Eller att en tvättmaskin helt enkelt beställde nytt tvättmedel, när den inbyggda behållaren för det var slut.

Annons
Annons

Nu meddelar Amazon att de tagit nästa steg på resan mot integrerade så kallade Dash-knappar. Företaget lanserar nu virtuella knappar vilket helt enkelt innebär att olika produkter med pekskärmar kan lägga till en knapp för att beställa hem påfyllnadsvaror, via Amazons e-handel. I praktiken kan de virtuella beställningsknapparna integreras i vilken Internet-uppkopplad enhet som helst som har en skärm.

Behovet att handla försvinner

Funktionen ska redan finns i Amazons egna enheter som till exempel företagets smarta högtalare Echo Show, som också har en pekskärm. Från och med nu ska dock virtuella Dash-knappar även vara tillgängliga för andra tillverkare via företagets Virtual Dash Button Service (VDBS).

- Vi har alla känt frustrationen över att ha slut på något vi använder ofta, så det är ingen överraskning att kunderna älskar bekvämligheten i Dash Replenishment, som helt tar bort momentet att handla förbrukningsvaror, säger Daniel Rausch, chef för Smarta Hem hos Amazon.

Nya företag att hoppa på Dash-systemet ska bland annat vara jättar som HP, 3M och Epson. Epson och HP ska förstås använda tekniken för att automatisera beställningen av skrivartillbehör.

- Med Dash Replenishment kan kunderna uppleva glädjen i att skriva ut, utan rädsla för att de saknar bläck. Vi är stolta över att kunna samarbeta med Amazon gällande denna nya spännande tjänst, säger Anthony Napolitano, chef för Print Services and Solutions på HP.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Eivy söker:

Eivy söker Brand Markering Manager

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta