Telefonbetalning vanligare än kontanter om tio år

Användandet av kontanter sjunker medan kortbetalning är den betalmetod som används mest frekvent. Samtidigt har användandet av betalappar ökat och mer än var femte svensk tror att betalappar för smartphones kommer att vara den betalmetod som man använder sig mest av om tio år.

En ny attitydundersökning gjord av Insight Intelligence, sponsrad av .SE, Bankomat AB och EY, tidigare Ernst & Young, visar att svenskarna tror allt mer på ett kontantlöst samhälle.

Även om 88 procent av de tillfrågade svarade att de hade kontanter på sig vid intervjutillfället har andelen som svarar att de använder kontanter ett par gånger per vecka, eller oftare, sjunkit med 11 procentenheter det senaste året.

Annons

Kort är fortfarande den betalmetod som folk anger att de använder mest frekvent. Andelen som svarar att de använder kortbetalning varje vecka eller oftare har dessutom ökat med fem procentenheter sedan förra året.

– Kontanter och kort är fortfarande vanligast och kännedomen om digitala betaltjänster är relativt låg, men är trenden glasklar. Svenskarnas förtroende och användning av digitala betaltjänster ökar snabbt. Vi står inför en allt snabbare digital utveckling av betalmarknaden, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Utbilda konsumenterna

Exempel på digitala betaltjänster är mobila plånböcker som Google Wallet och PayPal, nyligen lanserade även Apple en ny betallösning i Apple Pay. Samtidigt har användandet av betalappar ökat och andelen som föredrar den typen av betalning till en vän har ökat med 12 procentenheter, vilket kan vara en effekt av betalappar som Swish.

Mer än var femte svensk, 22 procent, tror att betalappar för smartphones kommer att vara den betalmetod som man använder sig mest av om tio år, jämfört med 2 procent som främst tror sig använda kontanter.

– Studien visar en tydlig uppdelning av marknaden för betaltjänster där allt fler konsumenter på allvar börjar använda de nya tjänsterna samtidigt som en annan grupp inte ens känner till dessa. De betaltjänstleverantörer som vill etablera sig har en del arbete kvar när det gäller att utbilda och attrahera konsumenterna, säger Niklas Arvidsson, forskare på KTH och expert på frågor som rör betalmarknaden.

Den fullständiga rapporten finner ni på följande länk hos .SE Internetstatistik, Sverige Betalar (.pdf).

Annons