Tesco investerar i Rockets asiatiska Amazon-klon

Bröderna Samwer och Rocket Internet fortsätter att locka till sig nya investeringar. Den här gången är det den brittiska dagligvarukedjan Tesco, som stöttar till med lite extra kapital. Tillsammans med bland annat Kinnevik har man stoppat in 250 miljoner dollar i e-handelssajten Lazada.

Förutom att Tesco är världens näst största återförsäljare efter Walmart, sett till intäkterna, har man på senare år även storsatsat på nätet. Tesco som även gjort sig kända för sina virtuella shoppingväggar bedriver idag e-handel i samtliga länder där de är verksamma, förutom i Turkiet som ska komma igång i början av nästa år.

Nu satsar man vidare på näthandeln genom att tillsammans med Rocket-stammisarna Kinnevik och Verlinvest stoppa in 250 miljoner dollar i e-handelssajten Lazada. En sajt som lockat flera stora investeringar sedan starten.

Annons
Annons

Även Access Industries, som är en trogen Rocket-investerare, är med på ett hörn. Detta är dock första investeringen för dem i den Amazon-liknande sajten som är verksam i Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Thailand och Vietnam

– Vi är väldigt glada över att välkomna Tesco och Acces till vårt investerargrupp i den här finansieringsrundan, säger Maximilian Bittner, VD för Lazada Group.

Logisk satsning

För Tescos del är detta första gången som man överhuvudtaget investerar i en renodlad e-handelssajt. Tesco är främst kända för att ha byggt upp ett Walmart-liknande imperium med fysiska butiker, för att sedan expandera ut på nätet med hemleveranser av bland annat dagligvaror och hemelektronik.

Själva konstaterar man att detta är en logisk satsning och att man nu har fokus på nya tillväxtmarknader som Sydostasien. En snabbväxande region med cirka 600 miljoner konsumenter som först nu får tillgång till smartphones och nätshopping på allvar.

– Den här investeringen i Sydostasiens största återförsäljare på nätet är en fortsättning på vår strategi i att utveckla ledande multikanalföretag på tillväxtmarknader. Lazada är ett spännande och banbrytande företag som tagit en marknadsledande ställning på alla sina fem marknader på bara 18 månader, säger Robin Terrell, ansvarig för Tescos multikanalsatsning.

Källa: TechCrunch

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!