Tesla öppnade butik på Amazon – stängdes nästan direkt

Surfbräda sålde slut på en dag.

Det brukar heta att en butik på Amazons marknadsplats kan vara ett bra sätt att driva försäljning, men en sämre strategi om man vill bygga sitt varumärke.

Kläder och mobilskal

Det var dock ingenting som bekymrade bilföretaget Tesla, som nyligen valde att öppnat en butik hos e-handelsjätten. I butiken planerade företaget att sälja produkter som var märkta med Teslas logga, helt enkelt för att skapa uppmärksamhet kring det egna varumärket. Det rapporterar flera amerikanska medier med hänvisning till nyhetssajten Electrec, som var först med att berätta om butiken.

Annons
Annons

I sortimentet ingår bland annat klädesplagg, skal till mobiltelefoner och små modeller av Tesla-bilar. Och upplägget togs emot väl av kunderna. Enligt uppgift ska en surfbräda med Teslas logotyp, som kostade motsvarande 13 700 kronor, ha sålt slut redan första dagen.

Sålde slut för fort?

Faktum är att butiken verkar ha gått lite väl bra. Kort efter att bland andra TechCrunch och The Verge publicerade sina artiklar om att butiken hade öppnat, fick de nämligen lägga till uppdateringar om att den hade stängt igen.

Exakt vad den plötsliga stängningen beror på är oklart, men nyhetssajterna spekulerar i om det kan bero på att varorna såldes slut så fort att Tesla inte hann fylla på med nya. Kort innan nätbutiken ersattes med en “page not found”-sida, ska flera produkter ha listats som "unavailable". The Verge har utan framgång sökt Tesla för en kommentar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!