Tester på djur inte längre ett krav för e-handlare

Det har hittills varit obligatoriskt att testa skönhetsprodukter som ska säljas i Kina på djur, men nu införs en lagändring som underlättar för utländska e-handlare som vill nå ut till landets konsumenter.

Samtidigt som naturliga skönhetsprodukter som inte testats på djur ofta röjer stora framgångar i västvärlden, har Kina ställt krav på att alla skönhetsmärken måste testas på djur om de ska säljas i landet. Det här har ställt till det både för kinesiska konsumenter som vill handla utländska märken och för de utländska företagen som därmed inte får någon tillgång till jättemarknaden i öst.

Men nu har Kina enligt Internet Retailer infört en ny policy, kallad "cross boarder e-commerce". Den tillåter kinesiska konsumenter att handla produkter som inte testats på djur från företag i andra länder, men de får bara handla små mängder för eget bruk. Försäljningen sker då genom att det utländska bolaget skickar produkter genom någon av Kinas så kallade frihandelszoner, som sedan ett par år tillbaka finns i nio kinesiska städer.

Annons
Annons

- Vi har bestämt oss för att gå in på den kinesiska marknaden genom e-handel över gränsen. Kinesiska konsumenter, särskilt unga människor, efterfrågar naturliga produkter, säger Cindy Shi, internationell marknadschef på det amerikanska kosmetikamärket Juice Beauty, till IR.

Svårt att lansera utan hjälp

Men enligt Cindy Shi behöver företag från andra länder som vill sälja i Kina åtminstone till en början hjälp av andra företag som kan den kinesiska marknaden och som kan hjälpa det utländska företaget med till exempel marknadsföring, betalningar och kundtjänst. Juice Beauty har enligt IR bestämt sig för att inleda Kinasatsningen genom ett samarbete med Tmall Global, en tjänst som den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group lanserat just för att hjälpa utländska företag.

- Vi har bara en kinesisk anställd, jag själv, och vi vet inte så mycket om den kinesiska marknaden. Så vi var tvungna att hitta en lämplig samarbetspartner som kunde hjälpa oss att lansera i landet, säger Cindy Shi.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!