Annons

Tester på djur inte längre ett krav för e-handlare Hittills har endast djurtestat smink fått säljas i KIna

Tester på djur inte längre ett krav för e-handlare

2015-10-09 08:43

Det har hittills varit obligatoriskt att testa skönhetsprodukter som ska säljas i Kina på djur, men nu införs en lagändring som underlättar för utländska e-handlare som vill nå ut till landets konsumenter.

Samtidigt som naturliga skönhetsprodukter som inte testats på djur ofta röjer stora framgångar i västvärlden, har Kina ställt krav på att alla skönhetsmärken måste testas på djur om de ska säljas i landet. Det här har ställt till det både för kinesiska konsumenter som vill handla utländska märken och för de utländska företagen som därmed inte får någon tillgång till jättemarknaden i öst.

Men nu har Kina enligt Internet Retailer infört en ny policy, kallad "cross boarder e-commerce". Den tillåter kinesiska konsumenter att handla produkter som inte testats på djur från företag i andra länder, men de får bara handla små mängder för eget bruk. Försäljningen sker då genom att det utländska bolaget skickar produkter genom någon av Kinas så kallade frihandelszoner, som sedan ett par år tillbaka finns i nio kinesiska städer.

Annons
Annons
- Vi har bestämt oss för att gå in på den kinesiska marknaden genom e-handel över gränsen. Kinesiska konsumenter, särskilt unga människor, efterfrågar naturliga produkter, säger Cindy Shi, internationell marknadschef på det amerikanska kosmetikamärket Juice Beauty, till IR.

Svårt att lansera utan hjälp

Men enligt Cindy Shi behöver företag från andra länder som vill sälja i Kina åtminstone till en början hjälp av andra företag som kan den kinesiska marknaden och som kan hjälpa det utländska företaget med till exempel marknadsföring, betalningar och kundtjänst. Juice Beauty har enligt IR bestämt sig för att inleda Kinasatsningen genom ett samarbete med Tmall Global, en tjänst som den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group lanserat just för att hjälpa utländska företag.

- Vi har bara en kinesisk anställd, jag själv, och vi vet inte så mycket om den kinesiska marknaden. Så vi var tvungna att hitta en lämplig samarbetspartner som kunde hjälpa oss att lansera i landet, säger Cindy Shi.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
TH Pettersson: <nobr>E-handeln</nobr> har inte nått förväntningarna

TH Pettersson: E-handeln har inte nått förväntningarna

Både omsättningen och resultatet backar.

Annons
Annons
Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Miljardbolag köper varumärke och lager av konkade Top-Toy

Detaljhandelsjätte ser till att danskt märke stannar i Danmark.

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lager 157 går utomlands - öppnar e-handel i Norge

Lanseras i samband med en fysisk butik i Oslo.

Framgångsrika <nobr>e-handlare</nobr> stoppas upp av protektionism

Framgångsrika e-handlare stoppas upp av protektionism

"Påverkar särskilt svenska företag".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Byter namn till Smoooth Dogg.

Systembolaget hotar <nobr>e-handlare</nobr> med stämning

Systembolaget hotar e-handlare med stämning

"Skapar intryck av att försäljningen är laglig".

Annons
Annons
Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Tydligen en big deal.

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

"Går ur december med en mycket stark balansräkning".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta