Annons

Tester på djur inte längre ett krav för e-handlare Hittills har endast djurtestat smink fått säljas i KIna

Tester på djur inte längre ett krav för e-handlare

2015-10-09 08:43

Det har hittills varit obligatoriskt att testa skönhetsprodukter som ska säljas i Kina på djur, men nu införs en lagändring som underlättar för utländska e-handlare som vill nå ut till landets konsumenter.

Samtidigt som naturliga skönhetsprodukter som inte testats på djur ofta röjer stora framgångar i västvärlden, har Kina ställt krav på att alla skönhetsmärken måste testas på djur om de ska säljas i landet. Det här har ställt till det både för kinesiska konsumenter som vill handla utländska märken och för de utländska företagen som därmed inte får någon tillgång till jättemarknaden i öst.

Men nu har Kina enligt Internet Retailer infört en ny policy, kallad "cross boarder e-commerce". Den tillåter kinesiska konsumenter att handla produkter som inte testats på djur från företag i andra länder, men de får bara handla små mängder för eget bruk. Försäljningen sker då genom att det utländska bolaget skickar produkter genom någon av Kinas så kallade frihandelszoner, som sedan ett par år tillbaka finns i nio kinesiska städer.

Annons
Annons
- Vi har bestämt oss för att gå in på den kinesiska marknaden genom e-handel över gränsen. Kinesiska konsumenter, särskilt unga människor, efterfrågar naturliga produkter, säger Cindy Shi, internationell marknadschef på det amerikanska kosmetikamärket Juice Beauty, till IR.

Svårt att lansera utan hjälp

Men enligt Cindy Shi behöver företag från andra länder som vill sälja i Kina åtminstone till en början hjälp av andra företag som kan den kinesiska marknaden och som kan hjälpa det utländska företaget med till exempel marknadsföring, betalningar och kundtjänst. Juice Beauty har enligt IR bestämt sig för att inleda Kinasatsningen genom ett samarbete med Tmall Global, en tjänst som den kinesiska e-handelsjätten Alibaba Group lanserat just för att hjälpa utländska företag.

- Vi har bara en kinesisk anställd, jag själv, och vi vet inte så mycket om den kinesiska marknaden. Så vi var tvungna att hitta en lämplig samarbetspartner som kunde hjälpa oss att lansera i landet, säger Cindy Shi.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta