The Body Shop lanserar svensk E-handel

De svenska e-handelslanseringarna har duggat tätt den senaste tiden för de stora butikskedjorna. Nu är det The Body Shop som satsar på nätet när de öppnar upp sin svenska webbshop med mer än 1000 skönhetsprodukter.

The Body Shop har i dagsläget 78 egna butiker och förutom det även försäljning i 49 Åhlénsvaruhus. Men man har precis som ett antal andra stora kedjor varit sena med att hoppa på e-handelståget, åtminstone i Sverige.

– 2012 har varit ett expansivt år, vi har öppnat sex nya butiker och introducerat det nya butikskonceptet Pulse. Nu kröner vi året med öppningen av webbshopen, och det är något vi är väldigt glada och stolta över, säger Mark Hermann, vd på The Body shop Sverige.

Annons

Ville invänta utvärdering

Koncernen har testat e-handel på några utländska marknader som USA, Frankrike och Storbritannien sedan 2009. I Sverige ville man invänta en utvärdering av hur väl det slog ut och man kommenterade då en svensk e-handel så här:

– The Body Shop är ett butikskoncept, så det är frågan om hur man översätter butiksupplevelsen till nätet. Vi vill väldigt gärna prata med kunderna och förklara att om de väljer våra varor kan de bidra till en bättre värld, och den informationen får vi ut bäst vid ett fysiskt möte. Det är klart att vi kan göra det på webben också. Men vi måste tänka efter ordentligt hur. Sedan handlar det också om miljöfrågan som är väldigt viktig för oss. Hur ska frakten och förpackningarna se ut? Det måste vi också väga in.

Men nu är den i alla fall här och The Body Shop slog upp portarna till sin e-handel redan i förra veckan. De har dock varit ganska återhållsamma med lanseringen och vi har inte heller lyckats få någon kommentar från företaget själv. Vill ni kolla in deras nya butik kan ni göra det på TheBodyShop.se.

Källor: Dagens Handel, IDG

Annons