The Retur(n): Klapparna som ingen ville ha

Information är nyckeln.

Enligt HUI Research kommer julhandeln att slå rekord i år igen – inte minst gäller detta för e-handeln. Men, som varje jul är det inte alla klappar som faller mottagaren i smaken och då kommer returerna som ett brev på posten (bokstavligen talat). Har ni kontrollerat hur lång ångerfristen är för era kunder?

LÄS ÄVEN LINDAS: 3 tips för hur du skapar en värdefull kunddatabas

Annons

De flesta e-handlare har idag koll på att konsumenter alltid kan ångra sitt köp. Ångerrätten gäller för onlineköp men självklart finns undantag. Ångerrätten gäller till exempel inte för gammal mjölk (eller andra livsmedel), underkläder med bruten plombering eller specialbeställningar med tydlig personlig prägel, exempelvis en 100x100 porträttbild av familjen på canvas.

För att ångerrätten ska vara undantagen från köpet måste ni informera kunden om att ångerrätten inte gäller innan köpet genomförs. Skicka gärna med samma information i kundens beställning för att undvika missförstånd.

Ett års ångerfrist om du gör fel

Om ångerrätten gäller för dina varor är det återigen viktigt med information. Då måste du ge kunden fullständig information som ska innehålla:

  • att kunden har rätt att ångra köpet
  • hur lång ångerfristen är
  • hur kunden gör för att ångra köpet
  • att kunden kan använda Konsumentverkets standardformulär vid utövande av ångerrätten och var formuläret finns

Vanligtvis är ångerfristen 14 dagar från det att kunden mottog varan (för tjänster gäller 14 dagar från avtalets ingående).

Om ni inte lämnar fullständig information kan ångerfristen förlängas i upp till ett år. Som alltid inom konsumenträtten är informationen nyckeln till att ni inte ska behöva känna ånger över klapparna som ingen ville ha.

Annons