Tictail är ett mångsidigt verktyg i E-handelsvärlden

I slutet av 2011 öppnade Franska sportkedjan Decathlon upp sin första butik i Sverige. Detta sades vara början på ett större intåg på den svenska marknaden. Deras första e-butik i Sverige blev dock en Tictail-butik, vilket även det är början på en större satsning.

När Tictail lanserades var det en lösning som primärt riktades till mindre e-handlare eller hobbyhandlare som snabbt ville komma igång. Först och främst är det dock en enkel och avskalad plattform som kan användas till mycket.

Detta har vi sett exempel på när Cheap Monday öppnade en popup-butik kring deras nya kollektion, med hjälp av Tictail.

Annons

Decathlon har även de öppnat en popup-butik med Tictail.

- Tanken bakom Tictail butiken är att erbjuda ett urval från vårt sortiment för våra kunder. Vi har ett stort påtryck från våra kunder som önskar att handla från oss online och därför har vi valt att använda Tictail som temporär lösning. Tictail är en fantastisk plattform som lämpar sig utmärkt för det behov vi har just nu, säger Anna-Linnea Abrahamsson, e-handelschef på Decathlon.

Många användningsområden

Även om det är en temporär lösning så fyller den ett annorlunda behov än till exempel Cheap Mondays butik som numera är stängd. Decathlon har helt enkelt valt att använda Tictail tills deras egenutvecklade plattform är färdig för lansering. I andra länder har Decathlon nämligen fullfjädrade nätbutiker.

- Framöver, för att erbjuda det globala sortimentet på cirka 55.000 artiklar från Decathlon kommer vi att lansera en e-handel på en internutvecklad e-handelsplattform. När det blir, kan jag inte tala om men vi jobbar hårt för att lansera så snart som möjligt, berättar Anna-Linnea.

Vi vet inte om Tictail hade detta i åtanke när de satt och kodade på sin plattform. Men det finns uppenbarligen många användningsområden för en superenkel e-handelsplattform, både för små butiker och stora internationella aktörer.

Annons