Annons

Tictail firar 10 månader med 10 000 butiker

Tictail firar 10 månader med 10 000 butiker

2013-03-15 15:20

Den svenska e-handelsplattformen Tictail firar nu 10 månader på marknaden. Efter att de lanserat på Nordic eCommerce Summit i maj 2012 har de lyckats knyta till sig 10 000 e-handlare.

Tictail skulle ta världen med storm med sin superenkla e-handelsplattform och de verkar i alla fall fått en riktigt bra start. Plattformen skall användas i 98 länder och det handlar inte om 10 000 registrerade konton, säger vd Carl Waldekranz, utan det är butiker.

Hur många som är aktiva är förstås en annan fråga men Tictail vinner uppenbarligen mark. Deras plattform är inte heller endast för små aktörer. Vi har sett Tictail-butiker ifrån företag som Cheap Monday, Decathlon med flera.

Carl Waldekranz kommenterar tillväxten, här hos MKSE, åt hela Tictail-teamet:

- Jättestolta över vår snabba tillväxt så här långt men 10 000 butiker är bara början. Jag drömmer om en framtid där Tictail är plattformen för flera miljoner butiker.

Ett team som växt ifrån fyra personer till tio på tio månader och tagit plattformen globalt. Även om Tictail nu finns i nära hundra länder så skall Sverige stå för 30 procent av ansluta e-handlare.

För att fira sin fina tillväxt bjuder Tictail på lite infografik. Där vi bland annat får reda på hur många rader kod de skrivit.

Appar är framtiden

Vi har tidigare berättat hur Tictail lockat till sig 10 miljoner kronor i riskkapital. I början var det lite av ett mysterium hur de skulle tjäna pengar. Nu vet vi dock att de ska gå App-vägen där extra funktionalitet kommer kosta via tilläggsapplikationer. De appar som finns just nu är gratis men kommer kosta efter 30 april.

Hur det går med försäljningen hos alla de 10 000 butikerna får vi inte veta. Carl berättar dock för Arcticstartup hur det sålts för lika mycket under början av 2013 som för hela 2012, inkluderat julhandeln. Han berättar även att försäljningsutvecklingen är som förväntad där många butiker säljer lite här och där, medan andra står för stora volymer.

Detta är förstås inget som direkt påverkar Tictail, som inte ska ta en procent av försäljningen.

Vill erövra världen

Ticital vill istället erövra världen och precis som Carl drömmer om, ansluta miljontals e-handlare, stora som små, tjocka som smala.

En stor e-handelsmassa som de sedan kan sälja appar till men även erbjuda andra utvecklare att sälja till. Det intressanta här är ju att en e-handlare kan utveckla sin egen modul och sedan sälja denna till andra e-handlare. Något som skall bli möjligt i framtiden.

Vi gratulerar Tictail till framgångarna och det ska bli mycket intressant att se hur deras ekosystem med appar utvecklas framöver. Kanske kan Tictail bli förvånansvärt kraftfullt när utvecklare sätter tänderna i plattformen.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Magento
2013-03-15 15:31

"Det intressanta här är ju att en e-handlare kan utveckla sin egen modul och sedan sälja denna till andra e-handlare. Något som skall bli möjligt i framtiden."

Som vanligt ingen nyhet för Wordpress, Magento och Prestashop :).

Sellson
2013-09-19 17:59

En intressant fråga är också vem som skall stå för underhåll och support om en e-handlare säljer appar till en annan..

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta